BEN ASHAARI

Tuesday, December 16, 2014

GULAI NANGKA MUDA LADA HITAM

rsz_nangka_muda_gulai

Assalammualaikum, salam Selasa. Hari ni che mat masak gulai nangka muda lada hitam. Nangka muda ini ada ceritanya. Sabtu lepas che mat ke majlis kenduri kawin adik perempuan pada salah seorang teman FB che mat, di Benut. Al kesahnya kami dilayan amat mesra dan baik sangat. Satu yang menarik, keluarga mereka dari kalangan orang Bugis dan dah tentu ada makanan2 tradisi orang bugis yang dihidangkan. Ada satu yang che mat perasan, sejenis kuih baulu yang dipanggil 'Baulu Pecak'. Tidak seperti kuih baulu biasa, ia menggunakan gula merah dan di kukus. Rasa amat berbeza tapi manis. Lagi satu makanan seperti pecal jawa, tapi menggunakan pucuk paku hijau @ pucuk paku perak yang dicelur dan sosnya kuah kacang seakan2 kuah pecal, tapi takde rasa cekor dan ditambah ikan bilis...memang unik... Terima kasih che mat pada Puan Mia Madeha Amin atas jemputan....dan..ada lagi...

rsz_nangka_muda_gulai1

Masa balik tu che mat diberi nangka muda yang boleh dibuat sayur, bak kata orang2 tua rezeki jangan ditolak, yea dak...ku hangkut bawak balik. Dan hari ini terhasilkan menu gulai nangka muda lada hitam. Anda pasti biasa nampak menu macam ni di blog che mat, betul tak?..Dan ia memang menjadi kegemaran bonda dan bak. Ada orang mereka tak boleh makan nangka, angin dan sebagainya, tapi kami setakat ini alhamdulillah takde mendatangkan apa2 alahan. Bila menu macam ni, seperti selalu. Sambal belacan, ikan masin atau ikan goreng jangan dilupakan, baru lengkap hidangan anda....Ok, jomm kita lihat resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg nangka muda (nangka sayur) yang telah dibersihkan dipotong kiub, rendam
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1 biji bawang besar, hiris
4 biji bawang putih, diketuk
1 genggam udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk hancur
1 kiub pati ikan bilis (optional)
1/2 camca besar lada hitam, tumbuk halus
1/4 camca teh serbuk kunyit
1200 ml santan cait
450 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Toskan nangka, masukkan ke dalam periuk bersama udang kering, serai titik, hirisan bawang besar, bawang putih, serbuk kunyit dan santan cair. Kacau dan masak hingga nangka lembut. Tambah air jika perlu.
  2. Masukkan kiub ikan bilis (jika guna), dan lada hitam tumbuk. Kacau rata dan tuang pati santan, kacau lagi dan biar mendidih dengan api kecil. Tambah daun kunyit, garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan, ikan goreng atau ikan masin...ehemmm.

4 comments:

adda syuhada said...

sedapnyer...

Eny Abdullah said...

saya adalah penggemar gulai nangka tegar... sebab walaupun lepas makan perut mesti kembung tapi saya ttp makan hehehehe...
Che Mat jom join GA blog saya
Nak menang RM100, RM50 dan hadiah misteri... jom join G A di blog saya….
http://enyyusnizar.blogspot.com/2014/12/giveaway-by-eny-abdullah-komen-banyak.html

Siti Hanis said...

A'salam che mat...saya nk cuba .. tergoda tengok gambar resepi dblog ni...heheh

UmiQaisara said...

Salam saudara, jom kongsi resepi di sini
http://letsmasak.com/invite/92
Sambil.kongsi sambil tambah income ;) pro mcm saudara sgt dialu alukan ;)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.