BEN ASHAARI

Saturday, November 22, 2014

TRIO MARBLE CAKE DARI CHE MAT...

rsz_trio_m_cake
Assalammualaikum, salam semua. Entri kek hari ni dan kek yang che mat buat kali memang sinonim dengan 'mat gebu' itu sendiri. Ehhh, bukan che mat cakap tapi orang yang cakap. Kek ini antara resipi dari che mat yang termuat dalam laman web MyResipi. Masa tu che mat takde blog lagi dan kat situlah ku sumbang sumbingkan serba sedikit resipi yang dimasak. Kek marble trio ini telah dicuba oleh ramai orang dan alhamdulillah komen semua positif. Bila anda buat kek, kena ikut sukatan yang betul dan jangan pandai2 ubah kecuali anda memang dah pakar. Kalau setakat nak tukar perisa tu tak jadi masalah. Bukan apa, che mat sendiri dulu masa mula berjinak2 bikin kek, tak pernah ubah apa2. Bila dah konfiden baru berani ubah suai sikit2. Itu pun setakat kurangkan gula atau gantikan air dengan susu...

rsz_trio_m_cake2
Kek ini lembut dan lembap. Cara membuatnya juga berbeza dan bagi anda yang pernah buat, anda tau apa maksud che mat. Kali ini che mat buat dalam 2 acuan berukuran 8 inci x 4 inci x 3 inci. Anda boleh buat dalam acuan bulat 9 inci, atau acuan bunt-pan. Satu lagi, jika anda nak plain butter cake, boleh guna resipi ini. Seperti che mat tulis tadi, perisa anda boleh tukar, macam dalam gambar che mat gandingkan vanilla, mocha dan stoberi. Kalau coklat - pandan - vanilla atau stoberi juga ngan. Kalau nak lebih berani boleh cuba vanilla - coklat - peppermint. Semua selera anda, cuma jangan nasihat che mat kalau guna perisa pudina atau peppermint tu jangan letak banyak2, 4 - 5 titik dah cukup, kita nak aroma dia saja bukan nak rasa seperti ubat gigi. Oh yea, bagi anda wanita2 jelita diluar sana, ingin shopping dengan lebih mudah, hanya menggunakan telefon pintar anda?...apa kata anda lihat kat sini, mesti anda teruja..che mat teruja juga cuma tak sesuai....hehe..

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram mentega berkualiti tinggi (anchor, scs, emborg)
230 gram gula kastor
280 gram tepung gandum*
1 camca besar penuh susu tepung*
1 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
5 biji telur gred A
1 camca besar ovallate
30 ml gliserin
20 ml air
1 camca besar serbuk koko*
1/2 camca teh perisa mocha*
2 camca besar air panas*(*disatukan dan kacau rata hingga jadi pes)
1 camca teh stoberi emulco
1 camca teh esen vanilla
Badam cincang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser 2 tin berukuran 8 inci x 4 inci x 3 inci dengan mentega dan alas dasar tin dengan kertas minyak. Lenser juga kertas tadi. (anda boleh guna tin bulat berukuran 9 inci). Ketepikan.
  2. Putar mentega hingga kembang. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata dan ketepikan sebentar.
  3. Dalam mangkuk yang bersih, putar gula kastor dan ovallate hingga rata. Masukkan telur (semua sekali) dan putar hingga rata. Tukar pada kelajuan tinggi dan putar hingga adunan kembang dan pekat seperti adunan kuih baulu. 
  4. Perlahankan kelajuan dan masukkan adunan mentega sedikit demi sedikit hingga habis diikuti gliserin dan air, putar hingga sebati dan off kan mesin. Cedok keluar 5 camca besar adunan, masukkan pes coklat dan kacau rata. Cedok lagi 5 camca besar dan masukkan stoberi emulco dan kacau rata. Baki adunan dimasukkan esen vanilla dan kacau rata.
  5. Tuang 1/4 adunan vanilla ke dalam tin (sebab che mat buat dalam 2 tin), sudukan 1/4 bahagian adunan coklat, kemudian 1/4 adunan stoberi (pastikan adunan stoberi atas adunan coklat). Tutup dengan 1/4 lagi adunan vanilla, sudukan 1/4 adunan coklat dan 1/4 adunan stoberi. Goyang2kan tin agar adunan sekata. Kemudian gunakan chopstick atau hujung pisau kecil, buat beberapa pusingan agar bancuhan bercorak seperti marble dan tabur badam cincang untuk hiasan. Buat kaedah sama untuk baki adunan dalam tin satu lagi.
  6. Bakar selama 55 minit atau hingga masak. Uji kek dengan mencucuk lidi sate ditengah2 kek, dan jika keluar bersih tanda kek anda telah masak. Keluarkan dari oven, biar 5 minit dan keluarkan dari tin. Sejukkan atas jaringan sebelum dipotong. Boleh hidangkan..

8 comments:

Eny Abdullah said...

sedapnyeeeeee.... minum dengan teh petang petang ni mmg masyuk.... TQ cik mat sudi follow kat isntagram.. hehehe

Hanie said...

Teringin nk buat tp x de gliserin.. agak2 jd x kek ni CM klu x ltk gliserin?

Kjee said...

Yayyyy Che Mat dah start baking!!!

Mat Gebu said...

@hanie - kalau takde gliserin, ganti dengan susu segar...atau air..

Lisa Nurulain said...

hehe nanti lisa nak try la..try g umah che mat minta kek dah siap.hehe

Pengedar Shaklee Sri Aman said...

Simple dan nampak sedap..bila la nak cuba ni

laralicious2u said...
This comment has been removed by the author.
Julia Julie said...

Che Mat..nak tnya.. kek saya mengecut pas kuarkan dari oven.kenapa ye che mat jadi camtu? Normal ke?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.