SAMBAL GORENG KUPANG

rsz_sambal_goreng_kupang

Assalammualaikum salam Jumaat. Masak apa ni hari?..Rasanya sejak che mat mula2 berblog dulu waimah sejak mula berkongsi resipi di laman web MyResipi, che mat amat2 jarang cuti masak. Dan di MyResipi saja ada 100 resipi dari che mat, dan guna yang sama 'mat gebu'. Bila anda suka memasak, ia merupakan satu 'pemberian'. Che mat sendiri bukan pandai, cuma 'boleh' memasak saja. Jadi banyak kekurangan dari kelebihan, tapi kekurangan itu bukan bermakna kita tidak boleh berkongsi idea dengan sahabat2 blogger masakan yang lain. Kita saling lengkap melengkapkan, apa yang kita tau mungkin orang lain tak tau, begitu juga sebaliknya. Macam resipi yang che mat share ni hari...

rsz_sambal_goreng_kupang1

Sambal goreng kupang, antara yang Bak suka. Guna kupang segar yang direbus, kemudian ambik isinya. Bahan2 lain seperti anda membuat sambal goreng, tak banyak beza. Cuma che mat tak letak belacan saja. Sesuai dimakan bersama nasi putih atau ketupat. Kalau diratah macam tu saja pun sedap. Boleh juga anda buat lebih, kemudian dibekukn dalam freezer untuk jangka hayat yang lebih lama. Kalau anda suka petai, boleh masukkan sekali dalam sambal goreng, pasti bertambah enak. Ok sebelum kita lihat resipi, jomm singgah sini dulu...terima kasih..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 tangkai kacang panjang, cuci, toskan dan hiris serong
3 kelopak kobis bulat, hiris halus, cuci dan toskan
2 keping tauhu, didadu dan goreng, toskan
3 keping tempe bungkus daun, didadu, goreng dan toskan
1 cawan isi kupang segar, gaul dengan sedikit kunyit dan goreng sekejap, toskan
3 tangkai cili kering, hiris kecil dan rendam
1 cekak, soo hoon, potong pendek dan rendam
30 gram fucuk @ tauhu kering, potong kecil dan rendam
5 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 camca besar sos tiram JALEN
2 camca besar kicap lemak manis JALEN
Garam jika perlu
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskn 3 camca besar minyak masak. Tumis bawang merah, bawang putih dan cili kering hingga harum. Masukkan sos tiram dan kicap lemak manis, kacau rata. Tambah kupang, tauhu, tempe dan fucuk (toskan dulu). Kacau dan tuang sedikit air. Masak hingga fucuk lembut.
  2. Masukkan kacang panjang dan kobis. Gaul rata dan masak hingga kacang lembut. Masukkan soo hoon (toskan), gaul rata dan masak hingga kering. Rasa dan jika kurang masin, tambah sedikit garam (atau kicap masin). Masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau ketupat. Selamat mencuba!!.

Post a Comment

3 Comments

  1. wow tak penah try yang letak kupang! macam best!!


    sincerely,
    Najlaa 'Aqilah

    ReplyDelete
  2. Sedapnya che mat.. Siap letak kupang lagi tuh! Makan lauk tu saja dah cukup

    ReplyDelete
  3. kebetulan ada kupang dalam magic freezer..stg nak cuba la..tq che mat =)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.