BEN ASHAARI

Friday, November 28, 2014

LAKSA NYONYA UNUTK MERAI TETAMU...

rsz_lazsalemaks
Assalammualaikum, salam Jumaat semua. Hari ni che mat tak masak (asyik cuti manjang sejak2 ni, maklumlah tua sudah, tak kuasa nak melenggang kangkung kat dapur sangat....penat). Dan entri yang anda lihat ni che mat bikin semalam. Kebetulan che mat menerima tetamu blogger tikam2 Marqis Careno (nama latin tapi orang melayu) bersama isteri dan anak mereka. Dia orang  singgah masa balik dari bercuti di Legoland. Terima kasih sudi datang ke Sedenak, walaupun Sedenak jauh di pendalaman hutan belantara...haha. Dan che mat pun idok leer masak apa sangat, setakat bikin laksa lemak @ laksa nyonya saja. Yang ringan2. Selain tu ada juga buat kek marble cikai2 dan agar2 santan @ agar2 seri kaya.
rsz_lazsalemak1
Che mat dah pernah buat laksa lemak sebelum ni, dan semalam rasa malas sangat nak ambik gambar untuk dijadikan entri, tapi petang tu tiba2 datang mood nak ambik juga gambar. Memandangkan jam dah 6 petang dan cuaca pun mula suram, Kenalah cari lokasi yang terang, alhamdulilah, walaupun gambar tak semedang, tapi masih ok, nampak klasik jugak kan nak2 bila guna pinggan antik tu..ehemm. Ada sedikit perbezaan dalam resipi kali ni. Che mat kisar kulit udang yang telah direbus dan tapis. Lepas jus dari kulit udang che mat masukkan ke dalam kuah laksa. Kalau guna udang saiz besar2 lagi bes, seperti udang galah atau udang kaki merah. Sesuai untuk dihidangkan di majlis2 atau untuk tetamu yang berkunjung atau untuk hidangan keluarga....Nak mencuba?....che mat tuliskan resipi....


BAHAN-BAHAN KUAH LAKSA :-)
1500 ml air rebusan tulang ayam

1500 ml air rebusan kulit udang
2 ulas bawang putih, cincang halus
250 ml pati santan
10 biji fish ball
10 biji tau pok, potong 2 setiap 1
20 ekor udang saiz besar, dibersihkan dan asingkan kulit dan kepalanya
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
2-3 camca besar cili kisar
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
3 batang serai, hiris halus
4 biji buah keras
1 genggam udang kering, rendam 10 minit dan toskan
1 inci belacan, dibakar
3 biji cili merah

BAHAN-BAHAN ULAM :-)
Timun, hiris nipis dan mayang halus
Bawang besar, dihiris nipis2 dan leraikan
Taugeh secukupnya, dibuang ekor, cuci dan toskan
1 genggam daun kesom, dimayang halus
Bunga kantan, dihiris halus

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi laksa secukupnya (kalau guna yang kering, rendam dan rebus hingga lembut, toskan dan cuci bawah air paip)
Limau kasturi secukupnya, dibelah 2 setiap 1
Telur rebus, dibelah 2 setiap satu
Sambal belacan tumis secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK AIR REBUSAN KULIT UDANG :- Panaskan 1 camca besar minyak masak. Tumis bawang putih yang dicincang hingga harum. Masukkan kulit udang dan masak hingga kulit udang berubah warna. Tuang air (1500ml), dan rebus 15 minit dengan api sederhana. Biar sejuk. Kemudian kisar dan tapis untuk mendapatkan stok rebusan udang. Ketepikan.
  2. UNTUK KUAH LAKSA LEMAK :- Panaskan minyak dalam periuk (kurang lebih 1/3 cawan atau lebih sedikit). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga naik minyak dan bahan2 tadi garing. Tuang air rebusan kulit udang dan air rebusan tulang ayam. Kacau rata dan biar mendidih.
  3. Masukkan bunga kantan dan daun kesom. Kacau dan biar udang masak. Tambah fishball dan tuang pati santan. Kacau dan masak dengan api kecil hingga mendidih. Masukkan tau pok, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula, Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api..
  4. UNTUK SAMBAL BELACAN TUMIS :- Yang ni amat mudah, anda perlukan 1 cawan cili kisar, 2 ulas bawang putih yang dicincang, 1 inci belacan yang dibakar dan dihancurkan dan 1 camca teh pes asam jawa. Gula dan garam secukup rasa. Tumis bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar dan belacan (boleh juga dilarutkan dalam sedikit air), kacau rata dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Tambah asam jawa, garam dan gula secukup rasa. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  5. UNTUK LAKSA LEMAK@LAKSA NYONYA :- Masukkan secukupnya mi laksa ke dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah laksa bersama isi2nya sekali (tauhu pok dan bebola ikan). Hias dengan ulam2man, 1/2 telur rebus, sambal belacan tumis dan perahkan jus limau kasturi sebelum anda nikmatinya....Selamat mencuba!!

5 comments:

Haslinda Hassan Ali said...

ooo guna air rebusan ayam juga...
terima kasih

Ayu said...

memang sedap ni che mat!!!!..

MamaFaMi said...

Mat, I belanja you pantun satu rangkap eh...

Nyonya Mansur pergi ke muara
Berlenggang lenggok membawa pelita
Laksa dihidang menambat selera
Kasihan daku di sini, yang menderita

Lan Careno said...

Mmg sedap... makan sambil nangisss sbb sedap sgt... huhuhu...

mama'snia said...

Sedapnye laksa nyonya..teringin nk cuba buat..tp selalunye tengok resepi berjela seram pulak nk cuba...:D

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.