BEN ASHAARI

Tuesday, October 21, 2014

SAMBAL GORENG KICAP..

rsz_sambal_goreng_kicap
Kadang2 buntu juga kepala ni kalau dah hari2 masak. Tu pasal setiap hari sebelum tidur, che mat akan tanya bonda, esok plan nak masak apa, dengan cara ini akan buat kerja kita lebih cepat. Macam Bak, dia makan mudah, tapi agak cerewet. Ada yang che mat masak tak kena di tekak dia, contohnya kalau che mat masak singgang, bak takkan makan, sebab dia nya style, singgang amat2 simple, dan kena guna asam jawa, no halia, kaler pun tak boleh kuning sangat, kena lite2 kaler saja, Pedas tak boleh sebab arwah nenak (mak Bak) memang tak masak pedas, jadi dah tak biasa makan pedas. Bila kawen dengan mak che mat (yang dipelihara oleh tok/nenek yang berasal dari Negeri Sembilan), berlaku lah konflik citarasa. Macam tu lah serba sedikit ceritanya, tu pasal che mat masak2 pelbagai menu...boleh faham?. Entri kali ni che mat bikin sambal goreng kicap, cuma guna 5 bahan2 utama, tempe, kentang, tauhu, fucuk dan so hoon. Rencah ikut suka nak guna udang boleh, ikan bilis pun boleh, che mat guna ikan bilis. Dan untuk perisan sudah semestinya kicap lemak manis JALEN, pilihan utama che mat dalam setiap masakan yang perlukan kicap...ehemmm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping tempe berbungkus daun, didadu
2 keping tauhu keras, didadu 
20 gram fucuk, potong kecil dan rendam hingga lembut
2 biji kentang saiz sederhana, kupas, potong dadu dan rendam
1 cekak so hoon, kerat pendek dan rendam hingga lembut
1 genggam ikan bilis, rendam sekejap
2 camca besar cili kisar
1 camca teh pes asam jawa
4 camca besar kicap lemak manis JALEN
1 camca besar sos tiram JALEN
5 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Goreng tauhu, tempe dan kentang hingga kekuningan, angkat dan toskan. Fucuk dipotong kecil dan rendam hingga lembut, toskan. So hoon dikerat pendek dan rendam hingga lembut, toskan. Ikan bilis ditumbuk hingga hancur, tak perlu lumat sangat, Ketepikan.
  2. Panaskan 4 camca besar minyak masak, tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum dan perang. Masukkan ikan bilis dan masak sekejap. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak.
  3. Tambah sos tiram dan pes asam jawa. Kacau rata dan masukkan kicap. Biar mendidih dan masukkan fucuk, kacau rata dan masak sekejap. Tambah tauhu, tempe, kentang dan so hoon. Gaul rata dan masak hingga kering. Akhir sekali masukkan hirisan cili merah dan hijau. Gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api (kalau kurang masin, anda boleh tambah sedikit lagi kicap lemak manis). Hidangkan bersama nasi atau ketupat.

4 comments:

hajar said...

menu wajib bila balik batu pahat..

mama'snia said...

Sedap ni buh dalam nasi ambeng

musa nora said...

mkn ngn nasi panas..sdp sgt che mat

nor hayati abdul halim said...

saya pun kalau masak ni memang makan sorang2 ja..sedapnya makan dengan nasik panas

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.