GULAI LEMAK CILI PADI BABAT SAMA REBUNG..

rsz_gulaai_babats
Assalammualaikum, salam Selasa. Ahad lepas che mat ke Shah Alam untuk menghadiri perkahwinan anak sepupu. Hidangan simple tapi meriah. Takde nasi minyak (dan ada yang komen, apa makna kerja kawin tanpa nasi minyak) dan diganti dengan nasi putih beserta pelbagai jenis lauk pauk yang sedap. Ada juga kambing panggang, kuih muih tradisional, cendol dan sebagainya. Dan salah satu hidangan yang menjadi kegemaran bonda dan che mat juga, ialah gulai lemak cili padi babat sama rebung. Rebung che mat guna rebung madu, dan ini terpulang pada anda, samada nak guna rebung biasa pun boleh. Nak guna rebung jeruk pun tak salah, cuma kalau yang jeruk, bau dia tajam dan agak 'seksi'....sanggup ke?....

rsz_gulaai_babats1
Che mat guna 1 kg babat lembu atau ada yang panggil 'perut tuala' dan rebung tu tak de sukatan, main agak2 saja. mungkin dalam 600 gram atau lebih. Bila masak lemak cili padi, paling utama kesegaran santan untuk mendapat rasa yang sedap. Cilipadi che mat syorkan guna cili padi kampung. Cili padi Thai pun boleh, cuma rasanya sedikit maung, tak sama dengan cili padi kampung yang harum. Suka pedas boleh guna lebih, kalau tak tahan pedas boleh kurangkan. Satu lagi bila anda masak menu seperti ini, harus ada rasa 'masam' yang seimbang. Biasanya che mat guna 2 keping asam gelugor, bergantung pada saiz asam gelugor, kalau besar, guna sekeping, kalau sederhana, guna 2 macam che mat tu yea. Selain rasa seimbang, ikhlasan adalah kunci untuk mendapat masakan yang sedap dan diberkati, in sha Allah..Sebelum che mat lupa. bagi anda blogger (tak kesah apa genre blog anda sekali pun, asal bukan lucah) yang nak ping entri boleh lah join sini, dan ping entri anda yea..terima kasih...Jomm kita masak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg babat lembu @ perut tuala
600 gram rebung madu yang telah siap direbus
3 batang serai
2 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1/2 cawan cili padi kampung. yang hijau (boleh kurangkan)
1 1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
2 ulas bawang putih
6 biji bawang merah

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Rebus babat dengan halia dan bawang putih hingga babat lembut, toskan, biar sejuk dan babat dipotong kecil dan masukkan ke dalam periuk bersama rebung. Serai diketuk dan masukkan ke dalam periuk. 
  2. Masukkan bahan2 kisar halus, kacau rata dan masak sekejap. Tuang santan cair dan masukkan asam gelugor. Masak hingga mendidih dan rebung lembut. Masukkan daun kunyit dan tuang pati santan. Kacau rata dan biar mendidih dengan api kecil.
  3. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain. Masakan ini lebih sedap setelah dibiarkan beberapa jam....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

3 Comments

  1. Lamanya tak makan rebung...sedapnyerrrr... irrayyan.com

    ReplyDelete
  2. Sedapnya rebung apatah lagi kalau kena resepinya..

    ReplyDelete
  3. Ibu saya oghang nogori,lomak cili api memang sodap,bila campur dengan rebung lagi sedap

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.