BEN ASHAARI

Monday, September 29, 2014

RESIPI AYAM CENCALOK

rsz_cencalok_chiken

Assalammalaikum, salam Isnin semua. Hari ni che mat tiba2 mengidam nak makan ayam cencalok. Nasib baik ada beli dada ayam tu hari, jadi boleh lah masak ayam cencalok untuk lepas gian. Habis tu tak masin ke ayam cencalok ni?...Che mat selalunya tapis cencalok tadi dan perah sedikit airnya sebelum digunakan. Guna cencalok yang masih baru untuk mendapat hasil ayam cencalok yang sedap. Ini satu masakan olahan oleh kaum peranakan Baba Nyonya yang begitu unik.  Ia memberi satu rasa yang esotik dan kita sendiri tak terfikir cencalok yang biasanya hanya dimakan dengan mencampurkan hirisan bawang merah kecil, cil padi dan jus limau kasturi atau jus limau nipis sebagai pembuka selera, boleh dipelbagaikan sehingga menjadi hidangan beridentitikan kaum mereka...

rsz_cencalok_chiken1

Resipi ini che mat gunakan kurang lebih 500 gram isi ayam, atau kurang sedikit dari tu. Ia boleh dikategorikan masakan yang ringkas dan tidak pedas. Hanya guna hirisan cili merah dan hijau. Tapi tak salah jika anda masukkan cili padi untuk dapat rasa pedas. Che mat guna daging ayam tanpa tulang, yang ni terpulang, nak guna yang ada tulang pun boleh, tapi kenalah potong pada saiz kecil sedikit, kalau besar2 nampak tak molek, terjongkah saja bila cedok letak dalam bekas. Ayam cencalok paling sedap dimakan bersama nasi putih panas2, gandingkan dengan telur dadar dan sedikit ulam2man....Terima kasih che mat pada Chef Florenca Tan atas perkongsian resipi ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
8 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*(*dihiris halus)
600 g dada ayam, (che mat guna 500 gram) potong sederhana kecil
1/2 cawan cencalok, toskan airnya (che mat guna 1/3 cawan)
3 helai daun limua purut
1/2 cawan jus asam jawa
3 biji limau kasturi, ambil jusnya
2 camca besar gula (che mat letak 1 camca teh saja)
2 biji cili merah, hiris
2 biji cili hijau, hiris
8 biji bawang merah*
2 cm kunyit hidup*
3 batang serai, hiris halus*(*dikisar halus)
Garam (jika perlu)
1 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1 1/2 cawan), goreng hirisan bawang merah dan bawang putih hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan. Keluarkan minyak tadi dan tinggalkan lebih kurang 1/3 cawan. Tumis bahan2 kisar hingga harum dan pecah minyak, gunakan api sederhana.
  2. Masukkan ayam, cencalok dan daun limau purut, gaul rata. Masukkan air asam dan tambah air. Kacau dan biar mendidih. Masukkan sebahagian bawang merah/putih goreng tadi (tinggalan sedikit untuk hiasan) dan juga hirisan cili merah/hijau. Kacau rata2.
  3. Perlahankan api dan renih hingga ayam masak dan pekat. Akhir sekali masukkan gula dan jus limau kasturi, kacau dan rasa. Jika perlu , tambah garam (tapi rasa che mat tak perlu lah tambah garam, sebab cencalok pun dah masin). Matikan api, tabur baki bawang goreng tadi sebelum dihidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain....Selamat mencuba!!

5 comments:

Que Achmad said...

sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Iffah Afeefah said...

Da trase masamny. Bnyk bahan masam. Cam best jeeeee

Cik Sue said...

bleh try ni ,cencalok ada 2 botol lagi kat umah huuhuuu

Sis Lin said...

Lepas makan cium2 jari..mestiii sedap baunya...
Ngencesss arr..nnti nak cuba gak!!

mOoN IzzaN said...

perghhh.. cencalok..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.