BEN ASHAARI

Monday, September 15, 2014

MI HOON SUP AYAM...

rsz_bihon_sop
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni baru che mat berkesempatan update blog. Itu pun tergendala juga, kalau ikutkan tengah hari tadi entri ni keluar, tapi ada tetamu datang dan terpaksa che mat tangguhkan sekejap. Tiga hari blog tak dikemas kini, terima kasih mereka2 yang sudi bertanya. Sebenarnya dalam masa 3 hari tu, che mat menerima kunjungan tetamu dan juga memenuhi jemputan perkahwinan. Jadi masak pun ala kadar. Mi hoon sup ini masak semalam, seawal pagi che mat dah bangun, plan memang nak masak dari malam sebelumnya. Sebab tengah hari nanti kita orang akan keluar. Menjadi kebiasaan kalau ke mana2 che mat akan masak terlebih dahulu, apa tah lagi jika Bak dan Bonda tinggal di rumah....(tapi kan akhirnya lepas kita orang balik baru mereka makan sekali...huhu).

rsz_bihon_sop1
Kenapa che mat suka sup ayam?...sebab ia satu masakan yang amat2 versatile, boleh dimakan dengan macam2 benda, dengan segala jenis mi dan pasta, cicah denga roti, atau dihirup begitu saja. Sup harus anda nikmati panas, baru terasa kesegarannya. Kalau anda demam, ini antara hidangan yang boleh menghangatkan badan. Di Johor seperti anda tau, hidangan sup tidak lengkap tanpa sambal kicap. Kalau nak lebih sempurna, anda boleh buat begedil. Kalau dimakan bersama nasi impit atau ketupat, anda boleh tambah kacang tanah goreng dan soo hoon goreng sebagai salah satu bahan tambahan yang akan menjadikan hidangan anda begitu Johor...Resipi mudah saja, walaupun nampak banyak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam pencen @ ayam tua
4 biji kentang
1 kiub pati ayam (optional)
1 camca besar lada hitam biji, ditumbuk halus
1 pokok daun sup, kerat kasar
1 camca besar bawang goreng
1 sup bunjut tulang Adabi
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
7 kuntum bunga cengkih

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi hoon, dicelur hingga lembut, toskan
Hirisan daun sup/daun bawang
Tauhu, goreng dan hiris
Bawang goreng
Taugeh dibuang ekor, cuci dan toskan
Sambal kicap

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ayam pencen dipotong keci, atau ikut suka. Cuci bersih dan toskan (che mat gaul ayam tadi dengan 1 camca besar tepung gandum hingga rata dan perap 10 minit. Kemudian cuci hingga bersih dan toskan). Kentang dikupas, belah 4 setiap 1 dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 4 camca besar). Masukkan bahan2 tumis dan masak hingga harum. Tambah bahan kisar halus dan masak hingga naik minyak. Masukkan lada hitam tumbuk dan ayam tadi. Gaul rata dan masak sekejap. Tuang air secukupnya dan masak hingga mendidih.
  3. Masukkan pati kiub ayam, 1 camca besar bawang goreng dan daun sup yang dipotong kasar. Kacau dan terus memasak hingga ayam empuk (tambah air panas jika perlu). Bila ayam empuk, masukkan kentang (toskan) dan masak hingga kentang empuk. Perasakan dengan garam secukup rasa, masak sekejap dan rasa. Jika ok boleh matikan api.
  4. UNTUK MI HOON SUP AYAM :- Masukkkan secukupnya mi hoon ke dalam mangkuk sesuai. Letak tauge kemudian curan kuah sup bersama isi2nya atas mi hoon tadi. Tabur daun sup, daun bawang dan bawang goreng. Hias dengan hirisan tauhu dan hidangkan bersama sambla kicap. Sedap dimakan panas.....Selamat mencuba!

6 comments:

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

Wow sedapnyaaaaaa... ena sukaaa sangat bihun sup.. huaaaaaa

Eyriqazz GTO said...

Hohohoh..yummy licious nya...

Cik Aann said...

cik mat cik mat..sedapnya..hari ni pon saya mkn mee hoon sup..tapi daging punyela..itupon beli..kikikik

Perbezaan : Kurus Banyak Lemak Vs Gemok Tapi Kurang Lemak

Aishah Ahmad said...

Kagum la mat gebu auka masak.bole jadi motivasi utk sy...

iam Nurul said...

Dapnyer, favorite ni...Jilat skrin komputer ni...

Etuza said...

follow blog memasak ini..saya linkkan ya di blog Pesona & Mustika blog baru

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.