LEMAK PUTIH PUCUK UBI PULUT...

rsz_pucuk_ubi_pulot
Assalammualaikum, salam semua...Menu apa hari ni?, ok untuk entri ini che mat berkongsi satu lagi masakan kampung yang begitu sinonim dengan masyarakat melayu kita. Kali ni guna pucuk ubi pulut. Tau daun pucuk ubi pulut macam mana?..Pucuk ubi pulut daunnya kecil2 dan runcing, berbeza dari pucuk ubi biasa yang daunnya lebar. Mula2 che mat nak masukkan tulang ikan masin kurau, tapi kena tambah cili, sebab bak tak makan pedas, elok kita ubah jadikan masak lemak putih. Kata orang lama, pucuk ubi pulut rasanya lebih manis (hmmm, ntah kah, che mat rasa macam biasa aje, mungkin ada sikit lain, dan pucuk ubi pulut jenis sedikit liat, tu pasal kena guna pucuk dan daun yang muda). 

rsz_pucuk_ubi_pulot1
Kebiasaannya che mat akan guna udang kering atau ikan bilis untuk perencah masak lemak putih macam ni. Ini satu menu yang amat2 mudah untuk dimasak. Pucuk ubi direbus dulu hingga empuk, tos, biar sejuk dan perah, kemudian potong. Ada juga yang tak rebus, tapi diramas sampai lembut. Cuma che mat lebih suka direbus dulu (kecuali kalau anda buat masak lemak pucuk ubi simpul, yang tu tak perlu rebus dan hanya guna bahagian pucuk ubi sahaja). Bila ada menu macam ni, jangan lupa sambal belacan dan ikan goreng atau ikan masin....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk ubi pulut yang muda (atau pucuk ubi biasa)
2 batang serai
1 genggam udang kering, rendam 10 minit
1/2 kiub pati ikan bilis (optional)
1000 ml santan cair
400 ml pati santan
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Pucuk ubi diasingkan dari tangkainya, cuci dan rebus hingga empuk. Toskdan, tekan2 dengan belakang senduk untuk keringkan air rebusan. Kemudian kerat2 pucuk ubi rebus tadi pada beberapa bahagian. Serai diketuk. Udang kering ditoskan dan tumbuk hancur.
  2. Dalam periuk, masukkan pucuk ubi, serai, udang kering tumbuk, hirisan bawang besar dan bawang putih Gaul rata dan tuang santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih.
  3. Masukkan kiub ikan bilis (jika guna) dan cili merah, masak sekejap. Tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak hingga mendidih dengan api kecil dan kacau sentiasa. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan, ikan goreng atau ikan masin..

Post a Comment

3 Comments

  1. Masyaallah! My favourite niii... masak lemak pucuk ubi, ikan goreng, sambal tempoyak.... yummm2

    ReplyDelete
  2. Nampak sedap sangat...semalam baru sahaja makan masak lemak pucuk ubi di kedai, kena try masak sendiri lah nanti

    http:www/lovehutladyvitamin.com

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.