BEN ASHAARI

Tuesday, September 16, 2014

KARI IKAN PARI CICAH ROTI?...

rsz_curry_ikan_pari

Salam semua, lama juga che mat tak masak kari ikan pari, semalam ntah macam mana tergerak hati nak bikin menu ni dan kebetulan siap saja masak dan ambil gambar, datang saudara kita orang 6 beranak. Langkah kanan sungguh. Che mat pulak masa masak tu tak pasal2 lebihkan sedikit ikan pari. Itu semua gerak hati dari Allah swt. Alhamdulillah.....Sekarang ni harga ikan pari boleh dikatakan agak mahal, dari ikan jenis kelas rendah yang kurang dapat perhatian tapi sekarang ia setaraf dengan ikan2 lain. Harga tidak menentu, ada yang che mat tengok RM 18+ sekilo, ada yang RM 16, mungkin ikut jenis ikan pari. Berhati2 juga masa membeli, ada kala ikan pari kurang elok, keras dan bila anda masak, ikan jadi liat gileer seperti selipar jepun, Satu lagi ikan pari ada yang bau kurang enak (berbau hancing), tu pasal che mat akan hidu ikan tadi sebelum beli, kalau bau seperti amonia atau hancing, kensel beli....

rsz_curry_ikan_pari1
Untuk resipi ini che mat beli ikan pari daun. Sebenarnya ikan ini bersaiz besar (kurang lebih 2 kg seekor) dan telah dipotong dua, dibuang bahagian kepala, perut dan ekor.Kiranya che mat masak 1/2 ekor ikan pari, kurang lebih 1 kg, ini terpulang pada anda nak masak banyak mana, ikut keadaan lah yea. Asam pedas dah kerap sangat, jadi kita tukar masak kari. Campur terung dan tomato ceri. Kari ini mudah dan hanya guna 3/4 cawan pati santan (boleh juga kalau anda nak guna santan kotak atau tak payah letak santan, terpulang pada masing2). Che mat makan sama roti, tiba2 jemu pulak nak makan dengan nasi. Kalau kuah berbaki, boleh lah anda cicah lempeng pekak..Jomm masak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ikan pari (kurang lebih)
15 biji tomato ceri @ 2 biji tomato biasa
1 biji terung ungu saiz besar
2 biji cili merah dan cili hijau, belah dua tapi tak putus, rendam
3/4 cawan pati santan
3/4 camca besar pes asam jawa
3 camca besar rempah kari ikan (baba's)
1 camca besar sos cili JALEN
1 camca besar cili kisar (kalau suka pedas boleh tambah)
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*(*ditumbuk halus)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN TUMIS ;-)
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
2 tangkai daun kari, dilurut
1/2 camca teh jintan halus
1/2 camca teh jintan kasar
1/2 camca teh biji sawi
1/4 camca teh halba

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana, perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, kemudian cuci bersih dan toskan. Terung dibelah 2 kemudian potong serong, biar besar2 sedikit, rendam. Jika guna tomato saiz besar, belah 4 setiap 1 tomato tadi. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk. Masukkan bahan2 tumis dan masak hingga harum, tambah cili kisar, sos cili dan bahan2 tumbuk halus, kacau rata2 dan masak hingga garing. Sementara itu bancuh rempah kari dengan air hingga menjadi pes dan masukkan ke dalam periuk. Kacau dan masak rempah tadi hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Tambah pes asam jawa, dan tuang air secukupnya (anggaran 1 liter). Kacau dan biar mendidih. Masukkan kiub ikan bilis (hancurkan), ikan pari dan terung. Bila terung lembut sedikit. tuang santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api sederhana. Akhir sekali tambah tomato dan cili merah/hijau. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau roti..


5 comments:

Nur Inani said...

biasa buat ikan pari masak asam pedas.. boleh try resipi ni pulak :)

Akif Imtiyaz said...

Sedapnyerr ..terliur la pulak...

Afasz said...

sedap nye.. ikan pari tu !!!!!!!!!!

Diana Rashid said...

Kari ikan cicah roti atau roti cicah kari ikan ???
Hehehehh

Nor Murni Fairouz Rafingi said...

Menyelerakan...serius! Mmg sangat sedap kot layan depan tv ni haha. Thanks for the recipe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.