SAMBAL UDANG PETAI GAYA NYONYA...

rsz_sambal_petai_udang
Assalammualaikum, salam Ahad. Entri permulaan hari ini che mat sajikan dengan satu menu kegemaran rakyat Malaysia dan jiran2nya seperti Indonesia, Singapura dan Brunei. Sebenarnya che mat bikin apam tepung gandum semalam, tapi rasa boring pulak nak makan dengan kelapa, jadi buat sambal tumis udang petai, boleh juga cicah dengan apam, dalam masa sama untuk santapan berbuka puasa buat bonda. Ada beza ke sambal tumis biasa dengan orang2 nyonya atau peranakan?..Sebenarnya tak de beza banyak, cuma ada penambahan 1 - 2 bahan saja, seperti buah keras dan sedikit hirisan lengkuas. Pstt, cun tak mangkuk yang che mat guna untuk isi sambak tu?...Ia pemberian sahabat FB Puan Monaliza Mohammad Diah. Mangkuk datang dari Jepun ni, tapi dipos di sini..Terima kasih banyak2 Kak Mona atas pemberian ini..ehemm ada lagi yang lain, tu kita guna nanti2 ok....Che mat kan tulis resipi untuk sambal udang petai gaya nyonya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
20 ekor udang bersaiz besar
2 papan petai
1 biji bawang besar
1 senduk nasi cili kisar
1/2 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji cili merah, buang biji
1/2 inci halia
1/2 inci belacan, dibakar
3 biji buah keras, hiris
2 keping nipis hirisan lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dikupas kulitnya, belah sedikit bahagian belakang dan buang uratnya, cuci dan toskan. Petai diambil isi cuci dan toskan. Bawang besar dihiris bulat, leraikan. Ketepikan untuk kegunaan kemudian.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (aggaran 1/3 cawan). Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Tambah pes asam jawa dan kacau rata.
  3. Masukkan petai, dan masak sekejap. Tambah udang dan bawang besar, gaul rata. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula atau secukup rasa. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, nasi lemak, ubi rebus, roti atau lempeng.

Post a Comment

5 Comments

  1. As salam. Saya mmg kagum dg bakat CMG. Gambar pun cantik. Best nyer kalau satu hari dpt menjamu selera dg masakan CMG.

    ReplyDelete
  2. Salam.

    The 3 hard seeds refer to what exactly?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wa'alaikumussalam...it is candlenut..you may google "buah keras" or "candlenut"

      Delete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.