SAMBAL TEMPOYAK DAUN KAYU..

rsz_tempoyak_daun_kayu_kayan
Assalammualaikum, salam Isnin. Che mat dah mula rasa jadual kerja kat rumah macam teratur. Nak update blog pun tak konsisten dah, tapi insha Allah akan cuba juga update, kalau tak sempat siang, kita update waktu malam. Semalam che mat masak sambal tempoyak daun kayu. Ada juga che mat share gambar2 masa memasak di FB dan InstaGram ( @matgebu). Ini satu masakan yang terkenal di Negeri Sembilan. Ada yang tanya daun kayu tu daun apa?. Sebenarnya ia menggunakan daun2 seperti pucuk ubi, pucuk labu, pucuk kacang, daun kunyit, daun kadok, petai dan ada beberapa jenis lagi. Tapi che mat hanya guna 4 jenis, pucuk ubi, pucuk labu, daun kunyit dan petai. Bahan utama, dah tentu tempoyak. Daun2 tadi dimayang halus seperti bunga rampai. Dan dimasak bersama santan serta rencah yang telah disiapkan. Resipi seperti berikut....errr...dah banyak kali letak sebenarnya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk ubi muda, asingkan dari tangkainya
6-7 tangkai pucuk labu, ambil daun dan batangnya yang lembut
6 helai daun kunyit muda
4 papan petai
2 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam
5 camca besar penuh tempoyak
1 liter santan 
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
45 biji cili padi kampung (boleh kurangkan)
5 batang serai, hiris halus
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk ubi, dimayang halus, cuci dan toskan hingga kering. Pucuk labu digentel kemudian dimayang halus, begitu juga dengan daun kunyit, cuci dan toskan hingga kering. Petai diambil isinya dan hiris nipis. Ikan bilis ditoskan, perah sedikit dan tumbuk kasar. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam kuali bersama tempoyak, ikan bilis dan santan. Kacau rata dan masak hingga mendidih, kacau selalu. Bila kuah kelihatan pekat, masukkan kesemua jenis sayuran yang dimayang halus tadi dan juga petai. Gaul rata, masak dengan api sederhana.
  3. Kacau dan masak hingga pekat. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan ikan goreng..

Post a Comment

4 Comments

  1. Haritu mama anggerik ada bekalkan anggerik lauk ni... suami yang tak pandai terima durian pun lahap makan... feberet ni... melelehhh

    ReplyDelete
  2. Sedap.

    Lagi simpan lama lagi sedap lepas berpanas2 kan CM

    ReplyDelete
  3. cm please jgn tayang resepi yg btul2 mmbuat air liur kluar mncurah2..nakkkk..

    ReplyDelete
  4. as salam cm...tadi saya buka puasa buat nasi ayam guna resepi dr dts..alhamdulilah sedap kata husband..cm nk tny arwah mak saya selalu kalau masak pucuk ubi mst dicelur dulu sbb takut pening kalau terus dimasak...tp resepi yg cm ni tk pyh celur2 eh...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.