BEN ASHAARI

Saturday, May 24, 2014

KANGKUNG BELACAN SOTONG...

rsz_kangkung_belacan_sotong
Tadi petang boleh ngidam nak makan kangkung belacan?...Dasat jugak selera aku ni, tapi bukan lah makanan yang susah nak masak, yang mudah2 saja. Tapi kangkung belacan yang ni siap ada sotong, gatal?..Yang tu belakang kira, kalau bergaru, baru kira2. Kangkung belacan kena dimakan panas, senang cerita kalau dah sejuk, rasa dia agak kurang enak. Kalau ikut kan, che mat debikkan cili padi biar pedas, tapi sebab Bak tak tahan pedas, kena lah guna cili merah dan cili hijau saja. Kalau ada kangkung belacan, ngamkan dengan sambal dan ikan goreng...cukup sangat dah. Susah ke nak masak kangkung belacan?..Kalau anda pertama kali ke dapur mungkin lah nampak susah, tapi sebenarnya senang ya amat. Yang penting anda pandai hidupkan api dapur, pandai pegang sudip dan tau asas2 memasak...insha Allah menjadi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ikat sayur kangkung (kurang lebih 2 cekak)
1 biji bawang besar, hiris
4 ekor sotong saiz besar
1 camca besar sos tiram
Sos ikan secukup rasa
Sedikit air

BAHAN-BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
1 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Siang kangkung, kemudian rendam sekejap dan toskan hingga kering. Sotong dibersihkan, kerat bulat cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, anggaran 2 camca besar. Tumis bahan2 tumbuk hancur hingga harum, masukkan sos tiram dan kacau rata. Tambah sotong, bawang besar hiris dan tuang sedikit air. Kacau dan biar sotong masak sekejap.
  3. Masukkan kangkung, gaul rata dan perasakan dengan sos ikan secukup rasa. Masak dengan api besar. Biar kangkung layu sedikit, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi, sambal  belacan dan ikan goreng..


2 comments:

Lynn Munir said...

Selalu saya masak,kangkong goreng belacan aja. Kali ni nak try la resepi Tiffin Biru - Kangkong belacan sotong. Nampak sungguh menyelerakan.

MyCherita said...


salam ukhwah.. singgah blogwalking disini salam perkenalan, salam mesra...menu wajib kalau singgah kedai siam tomyam...^_^

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.