BEN ASHAARI

Sunday, April 27, 2014

SOTONG MASAK HITAM...

rsz_sotong_masak_hitam
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Masak apa hari ni?..mesti istimewa untuk dihidangkan pada keluarga anda. Sebenarnya pada pandangan che mat lah kan, bila anda memasak untuk keluarga, itu memang dah satu yang istimewa bagi mereka. Masakkan yang mudah tidak semestinya tidak enak, betul tak. Contoh paling senang, macam apa yang anda lihat dalam gambar, sotong masak hitam. Begitu senang dan cepat dimasak. Hitam itu bukan tambah kicap, tapi ia dari dakwat sotong. Che mat tak pastilah dari mana asalnya sotong masak hitam, tapi sejak kecil dulu arwah datuk che mat kerap masak sotong dengan cara macam ini. Mula2 tu agak tak berkenan juga sebab warna dia pun, alaahai, gelap dan mendung, tapi bila dah rasa, sedap rupanya. Menu ni hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan telur dadar...cukup dahh, makan panas2...ehemm...bagi yang bujang, ini antara masakan termudah untuk anda cuba...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram sotong saiz sederhana
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 camca teh garam
1/2 camca besar tepung jagung
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
2 ulas bawang putih, hiris halus
1/2 inci halia, hiris halus
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
Garam dan gula secukup rasa
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Hirisan cili merah untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong diasingkan kepala dan badannya, dibahagian kepala sotong, buang muncungnya dan berhati2 bersihkan bahagian kantung sotong yang berisi dakwat hitam, ketepikan. Badan sotong dibersihkan bahagian dalamnya dan kerat 3 - 4 bahagian bergantung pada saiz sotong, cuci dan toskan. 
  2. Kemudian masukkan ke dalam belas sotong dan kepalanya, tambah serbuk kunyit, tepung jagung dan garam. Gaul rata2 dan ketepikan sebentar.Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar). Tumis bawang putih dan halia hingga harum, masukkan sotong dan gaul rata. Tambah bawang besar, cili merah dan cili hijau. Gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika perlu baru tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. 
  3. Kacau dan masak sekejap (kurang lebih 2 minit). Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur dengan hirisan daun bawang dan hirisan cili merah sebelum dihidangkan bersama nasi, sambal belacan dan telur dadar...Selamat mencuba!!

2 comments:

MAK TEH said...

Kaat teganu depa suka wat singgang longkang sotong
Huhu...diberi nama longkang kerana kuahnya yg hitam
Sedap,manis rasanya....

Siti Nur Sariff said...

Baru tahu hari ini ada sotong masak hitam. Masak guna ink sotong! Baru lepas tengok rancangan Best Wan di channel AFC. Google resepi ni, rupanya ada banyak blog tentang resepi ini.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.