BEN ASHAARI

Thursday, April 24, 2014

RENDANG PEDAS KERANG...

rsz_rendang_kerangg
Siang tadi che mat bosan gileer, hmmm, takpe, kalau rasa bosan kita buat kerja tak senonoh aje lah, bess juga. Ok, korek2 apa yang ada dalam peti sejuk, dan semalam masa di Econsave che mat beli isi kerang. Sebenarnya takde plan apa2 pun dengan isi kerang, saja beli. Maklumlah, ia bukan selalu ada, dah lah tu saiz besar2 pulak. Bila che mat cari bahan2 yang lain pun ada juga, maka kita ON projek bikin rendang pedas kerang, guna cili padi lagi. Kalau anda tak suka, boleh ganti dengan cili merah atau tak perlu sebab dalam resipi memang guna cili kisar. Tapi che mat kan dah guna cili padi, maka cili kisar hanya guna dalam 1 camca besar saja. Untuk kerang pulak che mat guna kurang lebih 400 gram isi kerang...

rsz_rendang_kerangg1
Bagi anda yang tak makan ayam atau daging, boleh masak rendang pedas kerang ini untuk dimakan bersama ketupat atau lemang. Hidangkan bersama nasi lemak pun sedap. Kalau anda masak lebih, boleh juga dibekukan untuk dimakan pada waktu lain. Tiba2 macam nak rebus ketupat aje bila ada rendang kerang ni, dan bila che mat masak rendang kerang, sudah pasti teringat pada dia ni, memang peminat kerang, tak kesah lah sambal kerang ke atau apa2 masakan yang ada kerang...hehe, olooo jangan lah fikir bukan2, sekadar ingatan seorang sahabat, tu saja...Satu lagi, nak masak rendang pedas kerang ni pun senang, tak makan masa lama macam rendang ayam atau daging. Kalau anda nak mencuba, che mat kongsikan resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram isi kerang
1 keping asam gelugor
1 cawan pati santan
2 helai daun limau purut
3 helai daun kunyit (sehelai disiat, 2 lagi dimayang halus)
2 camca besar penuh rempah kari ikan (baba's)
1 camca besar cili kisar (boleh tambah)
2 camca besar penuh gula melaka (atau secukup rasa)
1 1/2 camca besar kerisik
4 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, hiris
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
3 biji buah keras, dihiris
3 batang serai, dihiris
10 biji cili padi siam (boleh kurang atau tambah)
3/4 inci kunyit hidup

rendang kerangg2
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Isi kerang dicuci bersih dan toskan (sebab che mat guna isi kerang segar, kalau anda guna kerang yang telah direbus dan diambil isinya, tak perlu cuci). Bancuh rempah kari ikan sama bahan2 kisar halus, kacau rata hingga menjadi pes, ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah dan bawang putih hingga harum dan bawang keperangan. Masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah pes rempah dan kacau rata. Masak hingga rempah garing dan terbit minyal. Guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Masukkan pati santan, kacau dan masak hingga pekat. Tambah isi kerang, daun limau purut dan daun kunyit yang disiat. Gaul semua hingga rata, masak sekejap.
  4. Masukkan kerisik, gula melaka dan perasakan dengan sedikit garam. Kacau dan masak hingga rendang kering. Tambah daun kunyit yang dimayang halus, kacau dan rasa lagi, jika kurang garam, baru tambah garam secukup rasa. Masak sekejap. Boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, ketupat, lemang atau roti.....ehemmmm..

3 comments:

Humairah Jimat said...

favourite sy!kerangg,..sedapnya..

roza said...

kesukaan ku...sedap

Cherita id said...

Sedapnye..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.