BEN ASHAARI

Friday, March 21, 2014

ASAM PEDAS LAKSAMANA......RESIPI OLAHAN...

rsz_asam_pedas_laksamana
Assalammualaikum. Salam semua, che mat baru sempat nak bersiaran. Macam kurang rancak dah nak berblog sekarang ni, selain kekangan masa, che mat hanya sempat masak yang mudah2. Dan kalau nak share diblog pun ia sudah dimuatkan sebelum ini, kira menu ulang tayang berulang2. Kalau Astro!. Hari ni sepatutnya kami menerima tetamu, tapi dah tunggu sampai petang, tau2 mereka tak jadi datang...hmmm, tak pelah mungkin ada hal lain agaknya. Siang tadi sempat jugalah masak asam pedas laksamana yang macam che mat masak tu hari. Tapi kali ni guna ikan ketarap, yang tu hari che mat guna ikan pari. Ada yang tanya apa beza asam pedas ni dengan asam pedas biasa?..Ia seakan2 asam pedas Melaka, tapi sedikit beza. Kalau tanya che mat asal dia dari mana, yang tu che mat takde jawapan sebab che mat olah sendiri resipi asam pedas yang ada. Bukan merosak resipi, tapi memberi rasa baru yang masih ada rasa asam pedas tradisi...Kalau ingin mencuba, resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan ketarap (kurang lebih 800 gram) atau ikan pilihan anda
1 pokok sawi jeruk
1 batang serai, diketuk
3/4 camca besar pes asam jawa
1 kiub pati ikan bilis (optional)
2 senduk nasi cili kisar
5 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 tangkai daun kari, dilurut
1/4 camca teh halba
1/2 camca teh lada hitam biji*
1 camca teh ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh jintan halus*(*disangai hingga harum dan tumbuk halus)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
18 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
3 biji buah keras, bakar dan hiris kecil
3 biji cili merah, buang biji
1/2 inci belacan, dibakar
2 camca besar kelapa parut, disangai hingga perang dan sejukkan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan dibuang sisik, disiang dan kerat pada 6 bahagian (ikut saiz ikan yang anda guna), perap dengan jus limau nipis 15 minit, kemudian dicuci bersih dan toskan. Sawi jeruk dipotong kecil dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Tumis bawang merah kecil hiris, bawang putih hiris, daun kari, serai titik dan halba hingga harum dan bawang perang. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak sekejap. Tambah cili kisar dan rempah yang ditumbuk halus tadi, kacau rata dan masak dengan api kecil dan kacau selalu. Masak hingga terbit minyak.
  3. Tambah pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 850ml), dan biar mendidih. Tambah sawi jeruk (toskan dan perah), kacau dan masak sekejap. Tambah ikan dan kiub pati ikan bilis (jika guna). Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak sekejap hingga ikan masak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..


2 comments:

RDZ Z said...

Asam pedas ni all time favorite..lagi pedas lagi sedap..

Ieta Mat Saad said...

Sedapnya lahai...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.