BEN ASHAARI

Tuesday, March 11, 2014

ASAM PEDAS IKAN SENANGIN JAM 5 PETANG...

rsz_asam_pedas_jam_5
Asam pedas ikan senangin jam 5 petang, kenapa pulak macam tu namanya. Ini kerana che mat masak petang tadi. Mula2 memang dah malas nak masuk dapur dah, sebeb sebelum tu che mat ada buat kek (yang tu entri kemudian yea). Che mat guna ikan senangin kurang lebih 500 gram beratnya (seekor). Seperti biasa, che mat tanya dulu nak masukkan apa, terung atau sawi jeruk, dan sawi jeruk menjadi pilihan bonda. Ada masa serius, bosan juga memasak ni, tapi kita kena fikir satu saja, lakukan kerja memasak sebagai salah satu 'tanggungjawab', insha Allah, kita akan rasa tenang. Satu lagi tebiat che mat kalau masak, tak suka ramai2 sangat, sebab jadi kekok dan mula aku lupa macam2...err, biasalah bukan profesional gitu lah...Resipi asam pedas seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan senangin (kurang lebih 500 gram)
1 pokok sawi jeruk
2 kuntum bunga kantan
1 1/2 senduk nasi cili kisar
1 kiub pati ikan bilis (optional)
3/4 camca besar pes asam jawa
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
3 biji cili merah
1/2 inci halia
1.2 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan senangin dibuang sisiknya, kerat pada 5 bahagian, cuci bersih dan perap dengan jus limau kasturi selama 15 minit, cuci kembali dan toskan. Sawi jeruk dicuci, kerat kecil dan rendam. Bunag kantan dibelah 2 setiap 1. Ketepikan.
  2. Panaskan 1/3 cawan minyak dalam periuk, tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum dan bawang menjadi perang. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak sekejap. Tambah cili kisar dan masak hingga terbit minyak. Guna api sederhana dan kacau selalu.
  3. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (kurang lebih 700ml). Kacau dan biar mendidih. Masukkan kiub ikan bilis (jika guna), sawi jeruk dan bunga kantan. Biar mendidih dan masukkan ikan tadi. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak hingga ikan masak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.

2 comments:

ZAIDAHTUL AKMAL said...

Lamenyer x singgah blog ne.. Rindu nak bace..Hai... zai nak jemput masuk giveaway kalau ade mase & x keberatan..
Giveaway Double Stemcell by Call me Zai!

Queen said...

hehe. disebabkan baru je malam tadi masak asam pedas melaka. jadi kurang la menjejeh air liur datang blog che mat hari ni. kehkeh =)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.