BEN ASHAARI

Friday, February 21, 2014

TURI SIMPUL MASAK LEMAK SAMA LABU MANIS...

rsz_turi_simpol1
Salam Jumaat, makan apa tengah hari ni?...Kalau di Johor, hari Jumaat cuti, mungkin ada juadah2 istimewa yang anda masak untuk dimakan bersama keluarga atau orang2 tersayang. Hari ni che mat masak turi simpul sama labu manis, masak lemak putih, atas permintaan Bak. Plan asal nak goreng sardine saja, sebab apa che mat nak goreng sardine?...Yeaa betul sebab che mat rasa macam malas nak masak..TAPI sebab ada permintaan, malas tu  kenalah di postpone ke esok atau lusa...errr..boleh macam tu?. Menu ni biasa saja, cuma guna pucuk turi tu disimpul sebelum masak dengan keledek. Kalau anda suka boleh masukkan sedikit serbuk kunyit untuk dapatkan kaler kekuningan. Jangan lupa sambal belacan dan ikan masin atau ikan goreng bila anda masak menu seperti ini....Resipi seperti berikut...tapi sebelum itu, che mat nak share satu idea yang amat2 sesuai untuk hidangan hujung minggu bersama keluarga anda...ehemm, di sini... 

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk turi, disimpul kemudian cuci dan toskan
1/2 biji labu manis saiz kecil, kupas dan potong kiub
2 batang serai, diketuk
1 genggam udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk hancur
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, dihiris
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan labu, bawang besar hiris, bawang putih, udang kering dan serai ke dalam periuk, tuang santan cair, kacau perlahan dan masak hingga labu 1/2 empuk. Seelok2nya guna periuk besar sedikit.
  2. Masukkan turi simpul, gaul perlahan dan jika kurang kuah (sayur turi tak tenggelam), anda boleh tuang sedikit air. Masak hingga daun turi lembut. Tambah pati santan dan masukkan cili mereh hiris. Kacau perlahan.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikir gula. Biar mendidih dengan api sederhan sambil dikacau perlahan untuk mengelakkan labu hancur dan masakan anda pecah santan. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama sambal belacan dan ikan goreng @ ikan masin...


5 comments:

MamaFaMi said...

Wah Mat, caaaayalah. Malas boleh postpone eh? Cemana buat tu? Ce bagi cara-cara nak activate aplikasi tu.. hahahaha...

Eeee dapnya lauk Bak. Hmm nampaknya apa yang mama ceritakan semalam tu, macam tak jadiiiii je Mat. Ahakss.. Sebab apa? Ye betul... sebab malas mama tak leh postpone! Muahahaha...

Mat Gebu said...

@mamafami - i teach u later ok, the jampai serapah for postpone itteww rasa malasss...hahaha...

hajar said...

ermmm. dulu2 jer dpt mkn sayur nih... skg nk cari daun turi ni pun da susah...

Puteri Jamu said...

che mat... kalau daun turi tu ganti ngan pucuk manis pun boleh gak kan

aima said...

lor daun turi tu kena simpul...ingat relaikan satu satu...kheee....ahd pg byk kat psr mggu kuantan...labu pun ada...pe lagi leh guna pkai ini resepi...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.