BEN ASHAARI

Sunday, February 23, 2014

TELUR CENCALOK, RESIPI PERANAKAN...

rsz_telur_cencaluks
Telur cencalok satu resipi authentic orang2 peranakan baba nyonya. Mula2 che mat malas nak jadikan telur cencalok sebagai entri blog, tapi di FB ada juga yang tanya, telur cencalok tu macam mana?..Ia serupa telur dadar biasa tapi dimasukkan cencalok dalamnya. Anda tau cencalok tu apa?..Cencalok ialah udang geragau (udang bersaiz kecil yang digunakan untuk membuat belacan) yang diperam bersama garam untuk satu jangka masa. Kebiasaanya cencalok dicampur dengan hirisan bawang merah kecil, cili padi dan diperah jus limau kasturi atau limau nipis hingga mendapat rasa yang menepati selera anda, makan pula bersama nasi panas, memang tak toleh kiri kanan lagi. Dan cencalok juga sedap dimasak bersama ayam macam che mat selalu buat di sini. Bagi yang nak mencuba resipi telur cencalok, che mat tulis resipi seperti di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji telur gred A
1 biji bawang besar, didadu
1 biji cili merah, hiris
6 tangkai kucai, hiris
1 camca besar cencalok, tapis dan perah sedikit airnya
1/2 camca teh baking powder (optionl)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan bawang besar, cili merah, kucai, cencalok dan baking powder dalam satu bekas. Gaul hingga semua rata. Pecahkan telur, kemudin kacau dengn garfu hingga semua rata. Ketepikan sebentar.
  2. Panaskn non-stick pan atau kuali, masukkan minyak masak dalam 2 camca besar. Tuang bancuhan telur, kecilkan api dan tutup pan atau kuali dengan tudung periuk atau penutup kuali. Masak 2 - 3 minit hingga permukaan telur kental. Terbalikkan dan masak 1 - 2 minit lagi atau hingga garing. Alihkan dalam pinggan sesuai dan hidangkan bersama nasi hangat... (che mat buat dalam non-stick pan saiz 4 inci)...Selamat mencuba!

5 comments:

Cik Anis said...

nmpk sedap bebeno tu...heisshhh...skali imbas, mcm cara berlauk hehe

Kaki Sembang said...

Sedap wooo

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Salam, Che Mat. Kak Sari kalu dpt ni, lauk lain tak.pandang dah. Siap tmbh2 nasi lagi, adushhh!!

Arn Rashid said...

Mohon share ye tq

hanis said...

saye tukarkn daun kucai kpd daun sup daun bawang ok k...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.