BEN ASHAARI

Tuesday, February 25, 2014

LEMAK CILI PADI SARDINE SAMA BELIMBING BULUH..


rsz_sardine_mlcp_belimbing_buluh
Salam Selasa semua, hari ni che mat masak lemak cili padi ikan sardine sama belimbing buluh...phewww..panjang menjela nama dia, tak muat mykid kalau nama anak panjang macam tu. Pagi tadi masa ronda2 kawasan rumah ibu, nampak pokok belimbing buluh tengah galak berbuah dan berbunga dalam masa yang sama. Kat tanah dah melacak buah2 belimbing yang gugur. Musim panas ni agaknya yang menyebabkan pokok belimbing buluh galak sanga berbuah. Kalau dapat masak dengan telur itik bess juga, tapi telur itik takde. Takpe, kita  ubah suai masak sama sardine. Alhamdullah, dalam pantry ada setin besar lagi sardine cap ayam. Bahan2 dah ada kita ON lah projek, yea tak. Apa tunggu lagi. Biasanya che mat akan guna santan segar dari kelapa yang diparut, diperah santannya. Satu lagi santan pekat dan santan kemancar (cair), che mat asingkan. Kalau rasa nak cuba masak, anda boleh lihat resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 tin besar sardine cap ayam, ambik ikannya sahaja
15 biji belimbing buluh, belah 2 tapi tak putus setiap 1
3 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping kecil asam gelugor
700 ml pati cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
30 biji cili padi kampung
4 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan serai titik, bahan2 kisar halus dan santan cair ke dalam periuk. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah asam gelugor dan masukkan ikan sardine. Kacau perlahan dan biar masak sekejap.
  2. Masukkan daun kunyit dan tuang pati santan. Kacau perlahan, tambah belimbing buluh dan perasakan dengan garam secukup rasa dan secubit gula. Masak hingga belimbing buluh lembut sedikit. Guna apa kecil dan kacau selalu. Rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain..

4 comments:

Lynn Munir said...

Lama tak makan masakan yang begini,nampak lazat dan menyelerakan.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

first time Kak Sari jumpa sardin masak lemak cili api, hebat ciptarasa Che Mat!

Kjee said...

Bak kan ada gout! Tak leh makan sardin selalu!

Ummi Hanifah Abd Halim said...

Terima kasih atas perkongsian resepi.
Saya gunakan resepi utk menu lunch tadi..sedap...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.