BEN ASHAARI

Wednesday, February 19, 2014

IKAN TENGGIRI MASAK TAUCHO BERSANTAN....

rsz_ikan_tenggiri_masak_taucho_bersantan
Salam semu, entri kali ni che mat letak menu makan petang tadi...errr sebab tengah hari dah makan jemput2, maka petang baru santap nasi...Kadang2 pening nak masak, bila masak apa yang kita suka, ada orang lain tak suka, bila masak untuk orang lain. tekak kita pulak macam tak berapa nak berkenan. Tadi che mat ambil keputusan masak taucho ikan tenggiri dan masukkan sedikit santan  dalam 1/4 cawan. Che mat masak 1/2 ekor ikan tenggiri. Ada timun sebiji, ok, kita masukkan sekali, lagi pun timun tu dah mula ada tanda2 keuzuran, tapi masih ok, cuma kulit luar dah bertukar kuning. Kalau anda suka pedas, boleh titikkan beberapa biji cili padi. Che mat guna cili merah dan hijau saja. Kalau tanya che mat rasa dia macam mana, sedap ke, tak aneh ke atau tak pengsan ke lepas makan?...Jawapannya senang, ia bergantung pada tekak anda, tapi pada che mat, sedap lah....dah aku yang masak, takkan nak kata tak sedap. Tapi Bak kata sedap, pada che mat yang penting mak ayah aku kata sedap, dan mereka makan dengan senang hati, itu sudah memadai..Orang lain?..pandai2 lah nak oter ke apa, ikut selera masing2.....

BAHAN - BAHANNYA :-)
4 - 5 kepingan ikan tenggiri*
1 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*(*digaul rata dan perap sekejap)
1 batang serai, diketuk
1/2 inci halia, diketuk
1 biji bawng besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili merah, hiris serong memanjang
1 biji cili hijau, hiris serong memanjang
1 keping kecil asam gelugor
2 camca besar penuh taucho (sebarang jenama)
1 1/2 camca besar cili kisar
1/2 camca teh serbuk kunyit
1/4 cawan pati santan (che mat guna santan kotak)
1 biji timun, kerat 3, belah 4 setiap belahan dan buang empulurnya
1 batang leek, kerat dan rendam
Air secukupnya
Garam dan sedikit gula
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tenggiri digoreng tapi jangan sampai garing, goreng hingga masak dan kuning sedikit. Angkat dan toskan. Panaskan 3 camca besar minyak dalam periuk. Tumis bawang besar, bawang merah, serai, serbuk kunyit dan halia hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah taucho dan masak sekejap.
  2. Tuang air secukupnya (anggaran 700 ml), kacau dan biar mendidih. Masukkan timun, asam gelugor dan leek. Bila timun lembut sedikit, tambah ikan tenggiri goreng, cili hiris dan pati santan. Kacau perlahan. 
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biar masak dengan api kecil dan kacau selalu. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan.

2 comments:

RDZ Z said...

taocho pun boleh masak dengan santan ya..hmm..menarik tu..

iT's All aBout uS said...

mak saya pon selalu buat tauchu bersantan ni tapi mak ganti cili giling dengan hirisan cili padi... serius sedap tauchu versi santan ni

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.