BEN ASHAARI

Saturday, November 16, 2013

STRAWBERRY MOIST CAKE....VERSI DERHAKA..

rsz_strawberry_moist_cake

Tiba2kan che mat jadi blurr, tak tau apa nak tulis..grrrr...apa kah simptom2 untuk menamatkan dunia berblogging sudah makin menghampiri?..hmmm..hanya waktu yang akan menentukan. Bayangkan dari petang tadi che mat menulis entri ini, tak siap2...idea langsung tak mari, dan tatau nak tulis apa. Macam tu lah kadang2 ok, kadang tak ok. Berbalik pada entri kali ini, che mat konon2 oter resipi kek oren marble yang che mat buat tempoh hari. Kebetulan ada stok stoberi dalam peti sejuk, jadi saja2 lah derhakakan resipi tu jadi kek stoberi. Maka dengan berbekalkan doa serta tawakal, che mat mengodek segala bahan2 kek mengikut aturan yang sepatutnya..Dan alhamdulillah, menjadi juga akhirnya...TAPI!!..

rsz_strawberry_moist_cake1

Pada pendapat che mat lah, sedap lagi kek oren tempoh hari, namun jika anda nak kelainan kek stoberi ini pilihan yang tepat. Cuma rasa stoberi agak kurang sikit sebab che mat guna stoberi segar dan anda boleh tambah sedikit perisa stoberi jika suka, warna pun che mat tambah, guna kaler pink. Untuk memberi kesan marble, che mat campurkan pewarna merah dalam adunan yang diasingkan sebelum di buat corak marble pada kek tadi. Kalau anda nak mencuba, che mat share resipi yang telah diderhakakan....

BAHAN-BAHANNYA :-)
130 gram mentega
1 cawan tepung berserbuk penaik (self-raising flour)
100 gram stoberi segar, dilecek halus
2 camca besar susu segar
3/4 cawan gula kastor - asingkan 1 camca besar
2 biji telur gred A, asingkan kuning dan putih
1/4 camca teh pewarna pink
Beberapa titik pewarna merah

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci x 4 inci x 3 inci dengan mentega. Alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar putih telur hingga berbuih, masukkan 1 camca besar gula kastor yang diasingkan tadi dan terus memutar hingga putih telur kental. Alihkan ke dalam bekas lain.
  3. Dalam mangkuk yang sama, putar mentega dan gula kastor hingga putih, masukkan kuning telur satu persatu dan terus memutar hingga kembang. Perlahankan kelajuan dan masukkan stoberi yang dilecek dan pewarna pink. Putar sebati. Masukkan tepung dan susu segar secara berselang seli hingga habis. Kemudian masukkan putih telur yang telah diputar tadi dan gaul hingga sebati.
  4. Ceduk keluar 3 camca besar dan campurkan dengan pewarna merah, kacau rata. Tuang baki adunan ke dalam tin kek, kemudian sudukan adunan warna merah atasnya, lorekkan dengan chopstick atau pisau untuk membentuk corak marble. Bakar 45 minit atau hingga masak. Sejukkan sekejap dan keluarkan kek dari tin. Biar kek sejuk atas jaringan sepenuhnya...Boleh hidangkan...

7 comments:

Akmall Razlan said...

kenapa derhaka lak Abang Mat?

Mat Gebu said...

@akmal Razlan - haha, sebab asalnya resipi kek oren marble lembap, tapi sudah kasi derhaka jadi kek atas tu..

IZAN ALI said...

Sodap nyaaa. ..

IZAN ALI said...

Sodap nyaaa. ..

Mawardi Yunus said...

ok fine nampak kesedapan kek itu

jelita78 said...

Ehh.. Apa jadik dgn putih telur tadi?

Mat Gebu said...

@jelita78 - ok che mat dah edit balik...terima kasih...