BEN ASHAARI

Wednesday, November 27, 2013

SINGGANG REBUS IKAN SENANGIN...

rsz_singgang_ikan_senangin
Singgang ikan aje lah hari ni. Ehhh, lupa pulak, assalammualaikum, salam sejatera semua...tuu diaa, macam pembukaan parlimen dah. Hari ni memang che mat nak masak yang simple dan jenis tak banyak karenah... tapikan, sebenarnya ada gak masak yang agak cerewt, yang tu kita cerita dalam entri lain yea.. . Lagi pun bonda nak makan yang ringan2 saja. Che mat rasa singgang amat sesuai, sebab cuaca tak menetu macam sekarang ni, kalau nak makan gulai2 atau yang bersantan, rasa muak pulak. Che mat guna 5 ekor ikan senangin saiz kecil, kalau anda nak guna ikan tenggiri, kembong dan lain2 juga boleh, takda pantang larang, cuma lain jenis ikan akan beri rasa lain pada kuah singgang anda. Ikan tongkol pun sedap dibuat singgang...Kalau anda kurang sihat, atau demam...che mat cadangkan masak singgang ikan macam ni....Resipi mudah sangat, campak2 aje lepas tu siap dahh.

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 ekor ikan senangin saiz kecil (kurang lebih bersaiz 2 1/2 jari)
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 inci halia, hiris 3 dan diketuk
1 biji cili merah, belah 2 tapi tak putus
1 biji cili hijau, belah 2 tapi tak putus
1/2 camca besar pes asam jawa (atau 2 keping asam gelugor)
1/4 camca teh serbuk kunyit
1 kiub pati ikan bilis 
Garam secukup rasa
Secubit serbuk perasa
Air secukupnya (anggaran 3 cawan)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan hirisan bawang besar, halia, bawang putih, serbuk kunyit dan air ke dalam periuk. Kacau rata dan masukkan pes asam jawa (atau asam gelugor), kacau rata dan masak hingga mendidih.
  2. Tambah ikan, kiub ikan bilis, cili merah dan cili hijau. Masak dengan api sederhana hingga ikan masak. Tambah garam secukup rasa dan secubit serbuk perasan. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan ulam2man..


3 comments:

Suejoshua said...

Aku demam dah 2 hari mat, tengok singgang nko ni terasa plak nak mkn lauk camni, aku buat juga hari ni ikut resrpi nko tp guna ikan selo, selera sikit nak makan..

fazianbatrisyia said...

sedap lauk cam ni...hirup kuahnya

Ummi Abida said...

lauk orang diet ni!! nyum nyum... ikan senangin lembut kan isi dia.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.