BEN ASHAARI

Thursday, November 28, 2013

SAMBAL SOTONG KEMBANG KACANG TANAH...

rsz_sambal_sotong_kacang_tanah
Assalammualaikum, dah makan tengah hari?...Hari ni nak berkongsi dengan anda satu resipi mudah tapi sedap....Boleh caya ke sedap?...Insha Allah, kena cuba masak dulu, kemudian baru tau rasa dia sedap ke tidak. Pernah dengan sambal sotong kembang kacang tanah?...Resipi ini mungkin biasa bagi orang2 Johor, dan che mat tak pasti lah bagi negeri2 lain, mungkin ada juga. Satu lagi, resipi macam ini biasanya kita akan guna sotong kembang. Kalau sotong segar tu mungkin boleh juga, tapi sebab che mat tak bisa makan sotong segar nanti kegatalan lhooo..haha, heyyyy!! bukan sebab aku belum baik bersunat lahh!!...hamboiii kan main yeaa. Ok, che mat guna 2 ekor sotong kembang bersaiz sederhana. Sotong kembang anda tak perlu potong kecil sangat, potong pada saiz sedang2. Selain sedap dimakan bersama nasi, ia juga enak kalau anda gandingkan bersama nasi impit atau ketupat...Resipi seperti berikut...pstt kalau nak masak guna ketam pun boleh seperti di sini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor sotong kembang saiz sederhana
1 biji bawang besar didadu kecil
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 inci halia, cincang haus
3 camca besar sos tomato JALEN
2 camca besar sos cili JALEN
1 camca besar cili kisar
2 1/2 camca besar kacang tanah yang telah digoreng dan ditumbuk hancur
1 cawan air
1 1/2 camca besar gula atau secukup rasa
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
3 biji buah keras, hiris
1 batang serai, hiris halus
1/2 inci belacan, dibakar
4 biji cili merah
1/2 inci lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong dipotong pada saiz sederhana (tak perlu kecil sangat), kemudian rebus selama 2 minit dan toskan. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga harum. Masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga garing, tambah sos cili dan sos tomato. Kacau dan masak sekejap. Tuang air, kacau dan bila mendidih, masukkan kacang tanah, gula dan garam secukup rasa.
  3. Masukkan sotong kembang dan gaul rata. Masak dengan api kecil hingga kuah pekat dan sotong lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, ketupat atau roti..Kalau anda nak gantikan sotong dengan udang juga boleh..

5 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

hehehe.. nak gelak dulu...
mcm janji2an lak kita pos resepi sotong kembang petang ni mat.... nasib baik akak buat versi tanpa kacang.. hehehe...

Mat Gebu said...

@madiha - Hooo...macam berjanji aje kita kan kak...hahaha

Anuar G Rasul said...

Tak tau makanan tradisi johor ke tidak. Tp kat kantin tmpt kerja selalu ada menu ni. Kompom berebot bebudak ni makan. Sedappp....

MamaSiti said...

CMG, in Sha Allah, penghujung Disember akan ke Johor. Amat teringin nak jumpa CMG. Kak ni dah lama berhijrah. Laksa Johor pun tak pernah makan.

nafisahnanas said...

ohhh xpernah cuba letak akcang..mmg sedap yea..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.