BEN ASHAARI

Saturday, November 23, 2013

LEMAK CILI PADI PISANG MUDA SAMA CENDAWAN KUKUR...

rsz_lemak_cili_padi_pisang_mudah_sama_cendawan_kukur1
Assalammualaikum, salam Sabtu....masak apa hari ni, ke anda ada undangan majlis perkahwinan?...Cuaca agak mendung dan che mat sendiri pun rasa macam nak lena aje. Tajuk entri che mat panjang kan main, tu nama resipi hari ini. Bonda yang plan masak menu tradisonal. Dan sebab ia satu masakan yang agak sedap jika dibiarkan semalaman, maka che mat cadangkan masak lebih sedikit hingga esok, jadi esok che mat tak yah masak beriyea dan bolehlah 'on' projek sendiri...ehem...bijak tak?..bijak tak?..bijak kann....hehe..Seperti anda semua tau che mat lebih suka menggunakan isi atau tulang ikan masin kurau sebagai perencah menu2 seperti ini. Terpulang pada anda nak guna ikan masin jenis apa, tapi pastikan ia tidak mudah hancur. Disebabka gulai ini agak banyak (bonda guna 1 tandan kecil pisang muda), che mat guna 2 biji kelapa yang diparut untuk mendapatkan santan pekat dan santan cair. Resipi che mat akan tulis untuk masak 2 sisir pisang muda. Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 sisir pisang muda (che mat guna pisang emas)
1 1/2 cawan cendawan kukur, direndam
2 keping asam gelugor
3 batang serai, diketuk
5 - 6 ketul tulang ikan masin kurau, cuci dan rendam 30 minit
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
35 biji cili padi kampung (boleh kurangkan)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pisang muda dicuci bersih, siat sedikit kulit luarnya, dan kerat serong sederhana tebal, rendam dalam air bersama 1 keping asam gelugor. Buat hingga siap. Kemudian rebus pisang tadi sekejap (anggaran 2 minit) dan toskan (buang asam gelugor). Cendawan kukur direndam, dan bersihkan. Tos dan perah, kemudian tumbuk sedikit, tak perlu sampai hancur, cuma memar2kan sahaja. Ketepikan.
  2. Masukkan pisang, cendawan, serai yang dititik dan bahan kisar halus ke dalam periuk. Gaul rata dan tuang santan cair. Kacau dan dan masak hingga mendidih. Masak dengan api sederhana sambil dikacau sekali sekala. Jika kurang kuah, boleh tambah sedikit air.
  3. Bila cendawan lembut, masukkan asam gelugor dan pati santan. Kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula (atau anda boleh guna serbuk perasa jika suka). Biar mendidih dengan api perlahan dan kacau sentiasa untuk mengelakkan pecah santan. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Lebih sedap dimakan setelah dibiarkan beberapa jam...

1 comment:

~Anis said...

che mat..sudahlah pragnant nie..buatnye mengidam cendawan sisir nie mane nak cari..sedapnye masak lemak cili api cendawan sisir ni(kami org utara pnggil cendawan sisir).tp seumo hidup x penah plak campor pisang muda..masak lemak pisang muda tu penah la makan tp xde campur2.paling biasa campur ikan bilis.nyam nyam..kecur air liur..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.