BEN ASHAARI

Friday, November 15, 2013

KUE TEOW DAGING LADA HITAM..

rsz_kuey_teow_daging_lada_hitam
Ehemm....nampak sedap tak?...memang nampak sedap kan, ni sebenarnya che mat masak semalam. Tapi sebab hari ni che mat keluar, maka ku buatkan sebagai entri petang hari, saja nak goda2 anda semua. Seperti macam che mat pernah cerita dulu, kat rumah che mat bukan semua penggemar kue teow, tu pasal che mat akan masak dalam kuantiti yang sedikit untuk satu atau dua orang makan, selebihnya dibekukan, kalau nak guna kasi perhangat dalam microwave lepas tu boleh dimasak. Resipi ini kurang lebih untuk 2 orang makan. Dan che mat guna 200 gram daging batang pinang yang diihiris nipis kemudian direbus sekejap. Rebus sebab nak dapatkan air rebusan dalam 1 cawan. Kalau anda nak guna daging yang bukan jenis batang pinang pun boleh, tapi pastikan anda rebus sampai daging lembut. Resipi agak mudah dan cepat dimasak. Satu lagi masakan macam ni kena dimakan segera untuk memeilhara rasa dan rupa paras kue teow dari mengembang....Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram kue teow, cuci dan toskan
200 gram daging batang pinang, hiris nipis
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 pokok kecil sawi, cuci dan siang berasingan batang dan daunnya
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, hijau, kuning)
4 biji bawang merah, hiris
1 1/2 camca besar sos lada hitam
1 camca besar sos tiram JALEN
2 camca besar kicap lemak manis JALEN
1 camca teh kicap pekat JALEN
Kicap masin JALEN SECUKUP RASA
Beberapa titik minyak bijan
Air secukupnya
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan
Cili hijau jeruk untuk dimakan bersama kue teow

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus daging dengan 500 ml air selama 20 minit (sebab che mat guna daging batang pinang, masa merebus singkat saja). Asingkan stoknya. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, anggaran 2 camca besar, tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum. 
  2. Masukkan sos lada hitam. sos tiram dan daging yang telah direbus tadi. Kacau rata dan masak sekejap. Tuang air rebusan daging, masukkan kicap pekat, kicap lemak manis dan batang sawi. Bila mendidih, tambah traficlight capsicum. Kacau rata.
  3. Tambah kue teow, daun sawi dan kacau rata. Tambah kicap masin secukup rasa (rasa dulu sebelum anda tambah kicap masin). Akhir sekali masukkan minyak bijan, kacau rata dan matikan api. Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng. Hidangkan bersama cili hijau jeruk....sedap dimakan panas...

1 comment:

Farid NZ said...

looks sedap!! Nak tanye, saya perasan u use to pakai Kicap Jalen.. Memang sedap ke sebab saya selalu pakai kicap kipas udang manis.. hehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.