BEN ASHAARI

Wednesday, November 27, 2013

CROISSANT TUNA SANDWICH...OK TAK?...

rsz_croissant_tuna_sandwich_lagi
Salam semua, oleh kerana entri relek2 aje hari ni di blog DTS, jadi che mat nak bercerita sikit lah...errr, kata aje sikit tau2 kang panjang berjela. Sandwich yang ni che mat buat pagi tadi, guna croissant yang beli di Tesco. Kadang2 ada yang tanya che mat, tak pernah ke buat croissant?...Bukan che mat takmo buat, tapi proses membuatnya agak rumit sedikit. Dan kalau makan pun bukan lerr sampai 4-5 ketul, paling2 pun 2 biji. Tapi kan, kat Tesco pun ada masa saja dia jual murah, kalau tak, boleh tahan gak cekik darah harga dia, 4 biji croissant RM 6+, kalau masa offer terus jdi RM 3.99!!...Kalau orang yang kurang duit macam che mat ni, memang kena berkira2 nak membeli, maklumlah barang sekarang ni kan mahal. Harga2 barang naik pun tak sikit2, terus mendadak. Mereka yang tak belanja barang dapur kurang tau, bagi2 yang biasa, pasti terasa. 

Croissant tuna sandwich yang mudah dibuat, sayur2 tu seperti sandwich biasa, dan anda boleh abaikan mana yang anda tak suka, tapi pada pendapat che mat, sandwich ini boleh dikatakan  hidangan seimbang dengan sayur2 dan sumber protein. Buatnya amat mudah, hanya toskan minyak dari 1 tin kecil ikan tuna, lepas tu anda cincang sebiji bawang holland, masukkan ke dalam mangkuk bersama ikan tuna, sedikit jus lemon dan 2 camca besar mayonnaise, kalau suka boleh letak sedikit lada hitam serbuk. Kacau rata. Ketepikan.

Roti croissant anda belah dua, susun daun salad, kalau anda nak guna keju, susun keju, kemudian letak bancuhan tuna, hias dengan timun, tomato dan hirisan jeruk gherkin. Letak bahagian atas croissant, kemaskan dan boleh dihidang untuk sarapan atau bila2 masa anda rasa nak makan. Bukan susah mana yea tak. Kadang2 masa mengekang kita dari melakukan benda2 macam ni, tapi kalau ada masa buat lah sendiri dan pasti ada kelainannya....Selamat mencuba!!...

6 comments:

aamalinaazman said...

Heer..pakcik mat..croissant mang kesukaan saya..hee..x kesahla croissant jenis ape pong..gehegeg..kita sama selera ni..hihihi

aamalinaazman said...

Heer..pakcik mat..croissant mang kesukaan saya..hee..x kesahla croissant jenis ape pong..gehegeg..kita sama selera ni..hihihi

nyanyisunyi said...

adeyyy macam teringin je..nenguk che Mat buat pun dah sedap..bila nk buat ni..

Yatie Mokhtar said...

hai che mat....sedapnyer croissant tu...

rokot nuluhon said...

mcm sedap jak..mau makan !! hehe

Jariah Mahali said...

I pn nak try la

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.