BEN ASHAARI

Saturday, November 16, 2013

CEKODOK PISANG BERKELAPA...

rsz_cekodok_pisang_kelapa
Selamat pagi, salam Sabtu semua. Ini antara entri terawal che mat...maksud che mat awal pagi. Cekodok pisang kelapa..anda pernah cuba?..Sebenarnya bukan la apa sangat, sekadar entri 'penyendal'..yelah benda2 yang senang dibuat lebih mendapat sambutan, kalau resipi2 yang agak rumit selalunya masa2 tertentu saja orang buat seperti hujung2 minggu atau hari cuti. Cekodok pisang yang che mat buat guna pisang montel, tapi bukan saiz giant, yang ni saiz sederhana dalam 6 biji dan che mat tambah kelapa parut dalam dia. Sebab pisang dah manis, tak perlu lah anda tambah gula, dahh jimat. Cekodok pisang (pendek kata semua jenis cekodok lah) sesuai dibuat sarapan pagi atau pun minum petang..Jomm kita men'cekodok'...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6- 7 biji pisang montel saiz sederhana
1/2 cawan kelapa parut putih
3/4 cawan tepung gandum
2 camca besar pati santan (boleh ganti dengan susu cair)
1/2 camca teh garam halus
1 camca teh baking powder

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lecek pisang bersama baking powder dan garam halus hingga lumat (che mat guna alat penekan daging burger untuk melecek pisang). Masukkan kelapa parut, gaul rata dan tambah tepung gandum. Kacau hingga sebati. Tambah santan (atau susu cair). Kacau rata2 dan ketepikan sebentar.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Basahkan hujung jari anda, kemudian jemputkan adunan tadi dan berhati2 jatuhkan ke dalam minyak sederhana panas. Buat 10 - 15 biji cekodok sekali (bergantung pada saiz kuali anda guna). 
  3. Biar sekejap dan balik2kan cekodok agar masak sekata. Goreng hingga perang keemasan, angkat dan toskan minyaknya. Letak atas tissue dapur dan biar baki minyak terserap. Buat kaedah sama untuk baki adunan. Hidangkan untuk sarapan atau minum petang..

2 comments:

Masz Health Boutique said...

sedapnya che mat!

teringat waktu kecik-kecik mak suka sangat buat jemput pisang...rindu nak balik kg tengok entry ni..

Izyan Masri said...

CEKODOK PISANG BERKELAPA ? SEDAPNYA T_T

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.