BEN ASHAARI

Monday, November 25, 2013

ASAM PEDAS IKAN PARI SAMA NENAS...

rsz_asam_pedas_ikan_pari_sama_nenas
Assalammualaikum, salam semua. Asam pedas lagi...hehe, apa nak buat dah mengidam sejak semalam nak makan asam pedas ikan pari. Dan semalam che mat beli ikan pari dalam 1 kati atau 600 gram kurang lebih macam tu. Mula2 ingat nak letak sawi jeruk, tapi sebab ada nenas lebih elok letak nenas, Bila masak asam pedas, banyak faktor yang membuatkan asam pedas kita jadi sedap (insha Allah), selain ikan segar, bahan2 mentah lain seperti rempah ratus juga harus yang elok. Kalau anda guna cili kisar, lebih elok kisar cili yang baru untuk masak asam pedas. Kalau guna cili kisar yang sudah 4-5 hari, rasa dia agak lain, walaupun cili tadi anda telah masak sedikit untuk mengelakkan ia rosak. Herba2 seperti bunga kantan, daun kesom dan sebagainya boleh menambah keenakkan asam pedas, tapi ia bergantung juga pada yang hendak memakannya, kerana ada yang kurang suka dengan bau herba2 tadi. Biasalah kan manusia ciptaan Allah tak semua sama citarasa, kena terima hakikat itu...Akhir kalam, memasaklah dengan ikhlas dan penuh kasih sayang....Jomm masak!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram ikan pari (kurang lebih)
1/2 biji nenas Sarawak
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1 1/2 senduk nasi cili kisar
1 camca teh lada hitam kisar
3/4 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan, yang telah dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dibersihkan, perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, cuci bersih dan toskan. Nenas dikupas, kemudian buang empulurnya. Hiris sederhana tebal. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Kacau selalu dan guna api kecil.
  3. Masukkan nenas, dan gaul rata. Masak sekejap. Tuang air secukupnya (anggaran 1 liter atau secukupnya). Kacau dan bila mendidih, masukkan ikan. lada hitam kisar dan bunga kantan. Biar mendidih perlahan.
  4. Perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan sedikit gula. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matika api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain.


2 comments:

Farid NZ said...

wow... sedapnya.... I really enjoy reading your blog as I love cooking and eating-) Nanas Sawarak is the best... Sweet and juicy-)

sya said...

Saya suka betul asam pedas taruk nenas sampai hirup la kuahnya. Tgk cm masak ni meleleh ayaq liur. Dapnya

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.