BEN ASHAARI

Friday, October 25, 2013

PACERI TERUNG GAYA PERANAKAN

rsz_paceri_terung__ala_nyonya
Assalammualaikum, salam Jumaat yang mulia. Alhamdulillah, sejak2 sihat ni rasa macam ketat aje..hahaha. haipp jangan korner...ketat di sini che mat masukkan, ialah jadual waktu...errr...jadual waktu bikin sendiri bukan orang kasi bikin kan. Semalam memang che mat plan nak masak paceri terung tapi sebab awal pagi dah ke JB (errr..kalau tak sebab abang che mat nak singgah kedai baking...takdenya nak ngikut...grrrrr). Jadi kenalah postpone plan nak masak paceri terung ke hari ini. Che mat masak cepat memandangkan ni hari kan Jumaat. Paceri kali ni ada sedikit pengaruh peranakan baba nyonya. Dan tak pedas...errr paceri memang tak pedas kan?...Bak memang suka makan paceri terung, maklumlah orang Johor, dah lah Johor, Pontian mari pulak...Masaknya tidak lah susah mana cuma perlu sedikit perhatian agak terung yang anda masak tidak terlalu lembut atau keras (tapi kan terung zaman sekarang ni tak sama macam dulu punya tau, ada tu sudah masak lama pun tetap keras jelatu atau ganyut...hmmm). Jenis terung ikut suka anda, che mat guna terung pepel, kalau anda nak guna terung bulat atau terung bujur pun boleh....Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 - 6 biji terung ungu saiz sederhana (ikut saiz terung yang anda guna)
2 biji cili merah
2 biji cili hijau
1 keping asam gelugor
1 camca besar gula melaka
1 camca besar penuh kerisik
100 ml pati santan (che mat guna santan kotak)
2 camca besar rempah kari ikan (Baba's)
1 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
Secubit belacan
3 biji buah keras, hiris
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
2 keping hirisan lengkuas

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 tangkai daun kari, dilurut

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung dibelah 2 setiap 1, kemudian kerat 2 setiap belahan dan dibelah lagi tapi tak putus (bergantung pada jenis, saiz dan bentuk terung yang anda gunakan). Rendam dalam air. Cili hijau dan merah dibelah 2 tapi tak putus setiap 1, rendam dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3/4 cawan), masukkan bahan tumis dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing. Satukan bahan2 kisar halus sama rempah kari, kacau dan rata dan masukkan ke dalam kuali, kacau dan masak hingga rempah garing dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Tuang air dan masukkan pati santan. Tambah asam gelugor, kerisik, gula melaka dan sedikit garam. Kacau dan masak hingga kuah pekat sedikit. Masukkan terung dan cili hijau/merah (toskan), gaul rata dan masak hingga pekat dan kering sedikit, guna api kecil dan kacau perlahan.
  4. Rasa dan jika perlu tambah gula dan garam secukupnya (kebiasaan paceri agak manis, tapi ini terpulang pada citarasa anda). Masak sekejap dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih atau nasi2 berperisa...Selamat mencuba!!


6 comments:

Kakzakie said...

Oh abah satu kampung dgn kakaklah. Patut pun selera kami sama:) pajeri masak macam ini pun kakak suka..

Umie Jazz said...

Assalamualaikum...nmpk Cm buat pejeri terung...teragak pulak nak buat ...sedapnyer...

Ummi said...

Mat, mintak sebekas....sedapnyaaa....pajeri terongsss mmg feberetsssss akakssss....hehehe, tp ai cuma ada terung telunjuksss jer... @___@

Lydia Miza said...

kalau pajeri terung ni saya ratah mmg tak sedar kejap dah licin

Mamasya said...

Aslmkum CMG

sedapnya paceri.....simpan resepi dulu.
Baru hari tu cuba resepi pajeri terung dari blog CMG....sedap.tp belum sempat update diblog lagi.

Amal Espraza said...

lamanya tak datang melawat dekat sini, hai Cik Mat Gebu, ingat saya lagi tak? hehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.