BEN ASHAARI

Sunday, September 15, 2013

GULAI PISANG MUDA SAMA KULAT SISIR...

rsz_gulai_pisang_sama_kulat_sisir
Salam Ahad semua, cuaca mendung dan hujan sekejap2...eh dah macam penyampai ramalan cuaca pulak..ish tak sesuaii.. Ok hari ni nak berkongsi dengan anda satu menu yang memang menjadi kegemaran ramai orang dan kalau yang tak suka pun hanya segelintir, dan itu mungkin bersebab, samada tak biasa makan atau 'pantang'. Gulai pisang sama kulat sisir atau ada yang panggil cendawan terkukur. Tempoh hari masa cm ke Telok Intan, singgah disatu gerai menjual petai, masa tu cm nampak cendawan terkukur turut dijual. Apa lagi beli selagi ada, maklumlah kat Johor ni amat payah nak jumpa, pokok getah semua takde dah ganti dengan pokok kelapa sawit. Kalau dulu mudah nak dapat.Untuk rencah, cm guna ikan masin kurau, cm guna isi kalau dapat guna tulang lagi sedap dan berperisa. Cm guna pisang emas yang muda dalam satu sisir. Masakan ini lebih sedap dimakan setelah dibiarkan sehari. Sekali rasa boleh terkenang2, apa yang pasti anda harus rendam dan cuci cendawan tadi bersih2 dan jika ada kulit2 kayu dibahagian pangkal cendawan, pastikan dibuang...resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 sisir pisang muda (cm guna pisang emas muda)
2 cawan kulat sisir yang kering, rendam hingga kembang
2 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
6 - 7 ketul tulang ikan masin kurau, cuci dan rendam
1200 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
1 genggam ikan bilis, cuci dan rendam
2 biji cili merah
15 biji cili padi kampung (warna hijau)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pisang muda dikupas sedikit kulitnya, kemudian hiris sederhana tebal dan rendam dalam air yang dicampur dengan asam gelugor. Cendawan terkukur dibersihkan, tos dan perah. Kemudian tumbuk sedikit, pastikan tidak hancur, cuma memar2kan sahaja. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk bersama2 serai titik dan pisang (toskan). Gaul rata dan tuang santan cair. Kacau dan biar mendidih. Masak hingga pisang 1/2 empuk. Tambah cendawan dan asm gelugor. Kacau dan biar mendidih.
  3. Tuang pati santan. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula (kalau anda nak guna serbuk perasa pun boleh). Kacau dan biar masak dengan api kecil hingga pisang empuk, kacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan lauk2 lain....

3 comments:

Shafina Othman said...

Ya Allah..sedapnyaaaaaaaaa!

Ibu Aina Iman said...

Suka klu kulat tu grg kering dgn cili api...sedap..nasi panas+ikan grg = terangkat pinggan minta tambah nasi....ekekke

mimie said...

assalamualaikum CM...
kalau kat kami, kulat tu kita orang panggil jamur gerigit,,,
sedap di tumis dengan buncis...
tapi di gulai tak kurang sedapnya kan CM.... ^_^

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.