BEN ASHAARI

Saturday, August 3, 2013

BISKUT KACANG GAJUS...

rsz_biskut_kacang_gajus
Assalammualaikum, salam 25 Ramadan, dah buat biskut raya?..Cm rasanya macam dah cukup lah buat, yang lain2 tu cm tak boleh nak janji lah takut tak sempat nak ambik gambar. Macam biskut kacang gajus ni cm ambik gambar pun seringkas yang boleh. Lepas siap, susun2 atas redai @ jaring, cm ambik gambar. Dan satu lagi, cm amat2 tak rajin nak men drizzle coklat atasnya, jadi kalau anda buat dan rajin (sila jangan tiru che mat ok), sila lah drizzle coklat atasnya yang pasti menjadikan biskut anda lebih berketrampilan dan menawan. Dari segi rasa, insha Allah sedap, sebab tadi masa cm buat, anak buah cm yang kecil sekali dalam usia 2 tahun lebih, makan sampai 3 keping...errrr, ke dia lapar eks, tapi dia dok ulang nak lagi, jadi tu tandanya sedap lah kan...boleh macam tu?. Jadi kalau anda teringin nak mencuba boleh buat. Banyak mana anda dapat tu ikut saiz acuan yang anda guna. Macam cm buat ini dapat dalam 140 - 150 keping...Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram mentega (cm guna jenama SCS)
120 gram gula aising, diayak
2 kuning telur gred A
1 camca teh esen vanilla
450 gram tepung gandum
60 gram gajus, disangai sekejap hingga wangi dan kisar halus
2 camca teh emplex (penggaring biskut)
Kuning telur, untuk disapu
Gajus, untuk hiasan
Coklat cair untuk hiasan (cm tak letak)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan tepung dan emplex, gaul rata dan ayak. Masukkan gajus kisar dan gaul rata. Ketepikan. Putar mentega dan gula aising hingga sebati. Masukkan kuning telur dan putar hingga rata. Tak perlu putar sampai kembang.
  2. Perlahankan kelajuan, masukkan esen vanilla dan tepung + emplex + gajus kisar tadi sedikit demi sedikit hingga mendapat doh yang tak melekat dimangkuk adunan (kalau agak lembik, tambah 1 camca besar tepung gandum). Rehatkan 10 minit.
  3. Panaskan oven pada suhu 170C, doh dibahagi kepada 3 bahagian, ambil satu bahagian, canai setebal 0.5 cm antara dua keping plastik bersih. Cetak dengan acuan kegemaran anda dan alihkan ke dulang pembakar. Buat hingga siap.
  4. Sapu kuning telur dan hias dengan 1/2 biji kacang gajus (sebiji kacang gajus, anda belah dua). Bakar selama 25 minit dan lepas 10 minit, pusingkan dulang pembakar agar biskut masak sekata. Sejukkan atas jaringan dan bila sejuk boleh lah hias dengan coklat cair. Biar coklat keras dan simpan dalam bekas kedap udara..


5 comments:

Norzaini Othman said...
This comment has been removed by the author.
Norzaini Othman said...

wahhh..sedapnya biskut ni....maaf boleh saya tanya..kipas oven pasang x masa membakar biskut ni..sy nk cuba buatlah biskut ni..

Mat Gebu said...

Norzaini Othman @ Salam puan. Cm tak guna kipas oven sbb bakar setingkat saja, klau puan bakar dua tingkat rasanya baru perlu di hidupkan kipas oven..

Asma Liyana said...

Saya dah cuba resepi ni.....sedap sangat biskutnya..tambah pulak dengan butter scs...memang sedap

Asma Liyana said...

Saya dah cuba resepi ni.....sedap sangat biskutnya..tambah pulak dengan butter scs...memang sedap

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.