BEN ASHAARI

Saturday, July 13, 2013

MASIH MENJADI PILIHAN 'BAK' UNTUK BERBUKA...

rsz_asam_pedas_ikan_parang (1)
Salam 3 Ramadan, errrr dah masuk 4 Ramadan kan, takpe lah. Ada yang tanya, cm masak apa untuk berbuka, mesti yang bess dan istimewa. Pada cm masak yang biasa2 itu lah yang istimewa dan cm akan masak masakan yang mak ayah cm suka, sebab cm pasal benda2 ni tak kesah, semua ok saja kat tekak aku. Kalau berbuka setakat telur mata kerbau patah cili, bawang dan curahkan kicap pun sudah memadai. Tapi takkan lah lauk serupa itu nak kita hidangkan pada mak ayah, nampak macam kurang sopan pulak. Apa2 pun, syukur alhamdulillah diberi rezeki yang berlebihan, bayangkan betapa beruntungnya kita kalau nak dibandingkang dengan mereka yang berbuka nasi dan garam. Moga Allah swt memberkati puasa kita dan diberi keampunan dan dimakbulkan segala doa2..Insha Allah....Ok resipi sepert berikut...takpe kan cuma resipi asam pedas ikan parang?...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 keping ikan parang saiz besar. dibelah 2 setiap 1, cuci dan toskan*
Sedikit serbuk kunyit*
Sedikit garam*(*digaul rata dan goreng embal2, angkat dan toskan)
1 biji nenas madu saiz kecil, kupas dan hiris kasar
2 senduk nasi cili kisar
2 batang serai, dititik
3/4 camca besar pes asam jawa
1 kiub ikan bilis
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
3 biji buah keras
1/2 inci halia
Secubit belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga harum, masukkan serai titik dan cili kisar, kacau dan masak hingga terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa dan kacau rata.
  2. Tuang air secukupnya (yang ni agak2 lah yea). Kacau dan bila mendidih masukkan nenas dan masak sekejap. Tambah kiub ikan bilis dan ikan parang tadi, kacau perlahan. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak hingga nenas lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api, hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain.


5 comments:

SiS NaD said...

Assalamualaikum Abang Mat...

Ini menu masa saya berbuka puasa tadi... Emak yang masak... (^_____^)V

adda syuhada said...

Assalamualaikum CMG...nampak menyelerakan la plk menu tu..

Cik Nor said...

oh cm goreng dulu ye ikan tu, mmm...nak try wat le nanti.

Aku Penghibur said...

wahh nenes ada memang sedap lah

fabulousnana said...

Terbaik. Asam pedas mmg best.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.