BEN ASHAARI

Friday, May 31, 2013

IKAN KERISI MASAK TAUCO...

rsz_ikan_kerisi_masak_tauco
Salam Jumaat, dah makan semua?...Mesti menu bess, betul tak?. Cm masak lewat sikit hari ni, tapi masakan biasa2 saja. Macam yang anda nampak ni. Rasa penat dah nak masak, tapi kalau dapur tak berasap apa kes pulak kan. Jadi kasi buat yang simple2 sudah lah. Hari ni cm keluarkan 2 ekor ikan kerisi, mula2 plan nak masak kicap, tapi kensel, kasi masak sama tauco pulak. Sedap makan sama nasi panas yang dimasak lembut. Patah2 kan cili padi sebagai ulam bila makan. Walaupun ada menggunakan cili hiris dalam masakan ini, tapi ia tak sepedas mana. Kalau anda suka berkuah, boleh tambah sedikit air lagi. Paling penting, garam jangan letak sebab tauco memang dah masin, tapi kalau bila dah ada kuah dan jika anda rasa perlu lebih garam, baru tambah sedikit. Resipi sesuai untuk mereka yang bekerja atau untuk berbuka puasa....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan kerisi saiz sederhana, disiang, cuci bersih dan kelar sedikit*
1/2 camca teh serbuk kunyit*
1/4 camca teh garam*(*digaul rata dan biar sekejap)
1 biji bawang besar, potong bulat dan leraikan
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 biji cili merah, saiz kecil, buang biji dan dadu
1 biji cili hijau, saiz kecil, buang biji dan dadu
1/2 inci halia,hiris halus
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram
1/2 camca teh pes asam jawa
2 camca besar tauco
Garam jika perlu (cm tak letak)
Air secukupnya
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Goreng ikan tadi hingga masak.Angkat dan toskan. Letak dalam pinggan sesuai. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan halia, hingga harum, masukkan cili kisar dan sos tiram, kacau rata dan tambah tauco. Kacau dan masak sekejap.
  2. Masukkan cili hijau, cili merah dan bawang besar. Kacau dan tuang sedikit air (anggaran 3/4 cawan), masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu baru tambah sedikit garam. Matikan api dan tuang atas ikan tadi, ratakan dan tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan.


2 comments:

kakchik@ella said...

Lauk Taucu memang feveret Aiman tapi yg Cik mat buat ni memang versi kering eh? Kc nampak mcm sikit sgt kuah dia.

adda syuhada said...

huhuuh sedapnya..rajin betul CM nih...nanti nk try la plk..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.