BEN ASHAARI

Thursday, May 30, 2013

GULAI IKAN REMPAH BAKAR SAMA BELIMBING...

rsz_gulai_ikan_rempah_bakar
Salam Khamis semua, anda sehat?..Plan masak apa hari ini?. Entri ini cm masak semalam sebenarnya dan seperti biasa, gulai2 macam ni, kalau dibiarkan semalaman, lagi sedap rasanya. Nama resipi bukan main lagi rempah bakar..tapi memang cm bakar, bakar dalam kuali segala bahan2 ramuannya...errr ada gak yang tak bakar. Cm guna kepala ikan unga dan sekeping isi ikan yang cm kerat 2 (dalam resipi cm tulis 2 keping), sebab ikan ini saiznya agak besar. Kalau anda lihat nanti, resipi memang seakan2 masak lemak biasa atau lemak cili padi. Cm campur belimbing buluh yang kebetula sedang berbuah, dari busuk kat pokok, elok juga dimasukkan ke dalam gulai. Kalau anda nak masukkan petai pun boleh juga. Rasa cm kan, selain ikan, udang atau ketam pun boleh masak macam ni, cuma bagi yang ada alahan atau sakit gaot, cm sarankan guna ikan atau ayam. Takut lah memudaratkan nanti. Resipi amat mudah dan anda boleh cuba bila ada kelapangan waktu nanti..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping kepala ikan unga + 2 keping isinya, cuci bersih dan toskan
1/2 inci lengkuas, dititik
3 batang serai, dititik
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
2 helai daun kunyit, disiat
1 liter santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
15 biji belimbing buluh, belah 2 tapi tak putus setiap 1
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN REMPAH RATUS :-)
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
3 biji buah keras
1 camca teh ketumbar biji
20- 25 biji cili padi kampung (merah dan hijau) biar dengan tangkainya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bawang merah dan bawang putih dicuci, tak perlu buang kulit, lap kering dan kemudian bakar hingga kulit bawang kelihatan kecoklatan. Bakar pula kunyit, cili padi dan buah keras hingga harum dan keperangan. Sangi ketumbar dan sejukkan. Buang kulit bawang, masukkan ke dalam alat pengisar bersama semua bahan2 rempah ratus dan 1/3 cawan santan cair. Kisar hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis serai titik dan lengkuas hingga harum, masukkan bahan yang dikisar halus tadi dan tumis dengan api sederhana hingga wangi dan terbit minyak, kacau selalu. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan ikan dan asam gelugor. Biar hingga ikan masak, tambah pati santan, bunga kantan dan daun kunyit. Kacau perlahan dan bila mendidih, masukkan belimbing. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...
CATATAN MAT GEBU :- Kalau bakar atas bara api lagi sedap, memandangkan ia agak sukar, anda boleh bakar dalam oven atau dalam kuali sahaja. Kalau anda guna ayam, masukkan ayam bila rempah yang ditumis wangi dan terbit minyak. Gaul rata dan masak hingga ayam kecut, baru tuang santan cair dan langkah2 seterusnya... Selamat mencuba!!..

4 comments:

Rozuan Ismail said...

wan memang jarang makan belimbing dalam masakan

heder satilan said...

UBAHSUAI RUMAH area kajang, bangi, cheras, serdang, puchong, subang, shah alam, kepong, nilai, ampang, gombak (Selangor/KL) Sambung dapur, parking, ikat batu, pasang tile, mengecat, plaster, plaster siling, kayu, meja dapur/table top, paip DLL. Hubungi: 0182233854 khaidir click → FACEBOOK atau → BLOGGER

Yuss Russ said...

Di California memang tak jumpalah belimbing buluh ni, tapi sebab dah pernah makan masa di Malaysia, boleh terasa kesedapan kuah lemak CM...

saliz said...

first time jumpa info ttg rempah bakar. interesting! mesti cuba ni. mekasih atas perkongsian ya cm... :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.