TOM YAM THAI...

rsz_tomyam_thai

Assalammualaikum. Malam semua. Ini yang cm masak siang tadi, yang mudah2 saja...Cm masak tomyam, sebab tekak nak yang masam2 pedas dan beraroma, tomyam jenis campur2, ada ayam udang dan ketam. Kalau lah tak alergi makan sotong, sah2 sotong pun cm masukkan juga. Hari ni cm nak kelainan skit jadi cm ikut resipi dari blog Kak Amymaz di sini dan resipi asal dari Kak Rose. Lainnya ialah pes tomyan dibuat sendiri. Tapi tetap gunakan kiub tomyam sebagai pemangkin rasa (cm guna kiun tomyam maggi). Kalau anda nak guna ayam saja pun boleh. Selalunya tomyan perlu ada rasa masam, manis dan masin yang seimbang. Rasa pedas harus ada selain aroma daun limau purut, serai dan bahan2 rempah. Sayur2 ikut anda lah nak letak apa yang sesuai. Ok, resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHAN PES TOMYAM :-)
6 biji bawang merah*
2 biji cili merah*
7 tangkai cili kering (kerat dan rendam)*
2 batang serai, hiris*
1 camca besar udang kering rendam sekejap dan toskan*
4 helai daun limau purut, buang bahagian tengahnya*
1 inci lengkuas*
1 inci belacan bakar*(*dikisar halus)
1 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TOM YAM :-)
1 keping besar bahagian peha ayam, potong kecil, cuci dan toskan
6 -7 ekor udang bersaiz besar
2 - 3 ekor ketam, dibersihkan dan kerat 2 setiap 1
2 batang serai, dititik
1 inci lengkuas, dititik
3 helai daun limau purut
1 bahagian akar ketumbar, cuci bersih dan diketuk
7 biji cili padi thai,, diketuk
3 ulas bawang putih, diketuk
10 kuntum cendawan butang, kerat 2 setiap 1
3 batang putik jagung, hiris
1 batang lobak merah, hiris
7-8 biji tomato ceri
1 biji bawang besar, belah 6
1 genggam hirisan daun ketumbar
2 biji limau nipis, perah jusnya
3 -4 camca besar susu sejat
1 camca besar sos ikan
Garam secukup rasa
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK PES TOMYAM :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar halus hingga garing dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa garan dan gula secukup rasa. Kacau dan masak sekejep. Matikan api dan biar sejuk. Ketepikan.
  2. Masukkan air ke dalam periuk (anggaran 4 cawan). Masukkan serai, lengkuas, akar ketumnar, kiub tomyam dan masak hingga mendidih. Tambah ayam dan 4 camca besar penuh pes tomyam. Kacau rata dan biar mendidih.
  3. Masukkan cili padi, bawang besar, cendawan, lobak merah dan putik jagung. Kacau dan tambah udang serta ketam. Masukkan sos ikan. Biar hingga udang dan ketam masak serta ayam empuk. Tambah garam secukupnya dan jus limau nipis. 
  4. Akhir sekali tambah tomato ceri dan susu sejat. Masak sekejap dengan api kecil dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun ketumbar sebelum dihidangkan...

Post a Comment

5 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.