BEN ASHAARI

Wednesday, April 24, 2013

MOIST MARBLE ORANGE CAKE..

rsz_moist_orange_marble_cake

Hmmm, bau haruman aroma oren yang sungguh memikat tak kala kek sedang dibakar dalam oven. Kek yang lembut, tidak muak, manis yang sederhana dan paling penting ia mudah dibuat. Bila anda membakar kek, selain ketelitian bahan2, perlu ada keyakinan diri. Cm pun bukan pandai sangat dalam hal2 kek macam ni, buat untuk makan sendiri dan dijamu pada tetamu tu boleh lah.Tapi cm serius tabik dengan Puan Azlita yang punya tahap kesabaran amat tinggi dalam menghasilkan kek yang begitu terserlah macam yang ini. Cm sendiri takkan mampu buat secantik itu, mengaku ni, sebab tahap kesabaran cm tak macam Puan Azlita, guaa jenis sabar2 brutal beb....errr...

rsz_moist_orange_marble_cake1
Pasal entri kek kali ini, cm buat semalam. Kalau nak kek jadi tinggi sikit anda boleh bakar dalam tin 8inci x 3.5inci x 3.5 inci. Boleh juga dibakar dalam tin bulat 7 inci. Kalau nak bakar dalam acuan cupcake pun boleh. Satu yang cm tau lah, kalau guna mentega berkualiti, kek anda akan jadi lebih sedap, lebih lembut dan lembap. Tapi tak salah nak guna mentega biasa. Satu lagi, masa membakar juga berbeza jika anda menggunakan tin berlainan saiz, jika tin kek anda jenis tinggi, perlu ambil masa lebih sedikit, jika rendah dan lebar, masanya lebih singkat. Apa2 pun bila anda kerap baking, anda akan tau macam mana nak menggayakan oven anda nanti...Ok, jomm kita buat kek...

BAHAN - BAHANNYA :-)
130 gram mentega berkualiti tinggi (scs, anchor, dll)
1 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour), diayak
2 biji telur gred A, asingkang kuning dan putihnya
3/4 cawan gula kastor, asingkan 1 camca besar
1 biji oren, parut kulitnya (bahagian kuning) dan perah jusnya
1 camca teh coklat emulco

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 9inci x 4inci x 3.5inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar putih telur dengan 1 camca besar gula kastor yang diasingkan hingga kental. Ketepikan. Dalam mangkuk yang sama, putar mentega dan baki gula kastor hingga gula putih. Masukkan kuning telur dan putar hingga sebati. Masukkan parutan kulit oren, putar rata.
  3. Perlahankan kelajuan, masukkan jus oren berselang seli dengan tepung hingga habis. Putar rata. Masukkan putih telur yang diputar kental tadi dan gaul dengan kaedah kaup balik menggunakan spatula hingga sebati.
  4. Asingkan 4 camca besar bancuhan dan campurkan dengan coklat emulco, kacau rata. Tuang adunan kosong ke dalam tin, ratakan, kemudian sudu2kan adunan coklat atasnya. Gunakan chopstik, lorek 4 - 5 kali agar menajadi corak marble.
  5. Bakar 45 minit atau hingga masak. Bila kek masak, keluarkan kek dari tin, biar sejuk atas jaringan sepenuhnya. Boleh potong dan hidangkan..

6 comments:

Rozuan Ismail said...

sedapnya.huhu.gabungan kek oren ada coklat lagi

norzila said...

lama x baking...nak ckit cik mat

Siti Nadira said...

time kasih cmg...lama x buat kek...tgk kek cmg..teringin sgt nak baking

Roses_Leo09 aka Hanim said...

salam che mat
tergoda tengok kek oren che mat ....

INA said...

Salam CMG..saya dah terpikat..hihih..minta izin copy ye..

lili kasim said...

lama tk baking juga, nmpk menarik marble orange nii

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.