GULAI REBUNG CILI PADI...

rsz_gulai_rebung_cili_padi
Salam...entri gulai rebung cili padi, atas permintaan bonda. Kebiasaan cm akan letak udang, tapi sebab Bak suka makan rebung, kena cm ganti dengan tulang ikan kurau masin. Kebetulan rezeki Allah itu tidak mengira waktu dan ketika jika, semalam ada yang hantar rebung ke rumah, rebung yang masih belum dibersihkan. Bonda yang selalu mengerjakan rebung tadi sehingga siap di hiris halus. Cm guna kurang lebih 800 gram rebusng dan bakinya telah bonda jeruk. Petua yang cm dapat, kalau celur rebung, gunakan air kelapau untuk mendapat rasa rebung yang lebih manis. Air kelapa disini merangkap mereka2 yang di kampung, punya pohon kelapa sendiri dan jika nak masak, kena kupas, dan parut sendiri. Tapi kalau anda yang guna santan sedia diperah atau sebagainya, celur dengan air biasa pun tak mengapa. Resipi tak banyak berubah dari apa yang cm pernah masak dulu....seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
800 gram rebung segar yang siap dihiris nipis, rendam
6 - 7 ketul tulang ikan masin kurau, rendam 30 minit
3 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 genggam cili padi kampung (guna yang hijau)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Celur rebung tadi 3 minit, toskan dan masukkan ke dalam periuk bersama bahan kisar halus, serai titik dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Toskan tulang ikan masin kurau dan masukkan ke dalam periuk tadi. Kacau rata.
  2. Masak hingga rebung lembut. Tuang pati santan, kacau perlahan dan masukkan asam gelugor. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api sederhana hingga mendidih, kacau selalu. Masak sekejap. Rasa dan juka ok boleh matikan api. Hidangkan.

Post a Comment

5 Comments

  1. ini sudah menguji kematangan nafsu makan wa ni.. erkk... rebung plak tu

    ReplyDelete
  2. Rebung dengan ikan kurau..ermm memang sedap. Tapi tangan saya memang tak sedap kalau masak rebung KALAU ORANG LAIN YANG MASAKKAN MEMANGGGG SEDAP BELAKA.

    ReplyDelete
  3. semalam beli rebung fresh di pasar malam. tercari2 resepi untuk masak bersama udang hari ni...

    Kebaikan Dan Manfaat Kolagen Shaklee

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.