BEN ASHAARI

Thursday, March 14, 2013

SPAGHETTI BERKUAH KARI AYAM...BOLEH?.

rsz_spaghetti_kuah_kari_ayam

Malam semua, apa menu anda siang tadi. Kalau entri lepas tu menu yang cm masak semalam. Jadi yang ni cm masak hari ini. Tapi bukan yang bess sangat, sekadar yang mampu. Pagi tadi cm tanya kat anak buah, ni hari nak makan apa, dia kata kari ayam. Ok, kari ayam amat2 ciken je nak buat, dan antara feberet cm sebenarnya. Tapi kali ni takmo makan dengan nasi, boringg okehh...Jadi cm rebus spaghetti dalam 100 gram dan ku makan dengan kuah kari ayam....Serius sedap...eh terpuji sendiri pulak. Tapi cm buat seringkas yang boleh. Alah cuma kari ayam biasa je pun, makan dengan spaghetti, tak perlu resipi yang khusus, kalau takde spaghetti, boleh guna apa2 pasta yang anda suka. Tapi cm ada oter sikit lah bahan2 untuk masak kari, takmo kasi pedas sangat. Kali ni cm guna santan dalam 1 cawan macam tu..

rsz_spaghetti_kuah_kari_ayam1

Kalau perhatikan kurang lebih macam mi kari. Cuma takde telur rebus je. Taugeh takde, tapi cm ganti dengan pucuk kacang. Pernah sekali cm masak pucuk kacang ni sama udang. Anda boleh beli di Tesco atau pasaraya2 besar lain. Mungkin dipasar2 basah juga ada. Selalunya sayur pucuk kacang ni menjadi kegemaran orang cina. Rasa dia seakan2 taugeh tapi lemak sedikit tapi kalau ada taugeh, guna taugeh je lah. Oleh kerana kari ayam agak kurang pedas, cm tambah hirisan cili merah, tak lupa tauhu dan limau kasturi. Sebagai pelengkap seperti biasa hirisan daun sup dan bawang goreng sebagai bahan tabur. Jangan lupa mencuba!....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam potong ikut suka, cuci bersih dan toskan
3 biji kentang saiz sederhana
1 biji tomato saiz besar
1 keping asam gelugor
2 camca besar cili kisar
2 camca besar penuh sos cili
2 1/2 camca besar rempah kari daging (Baba's)
1 cawan pati santan
2 batang serai, dititik
1/2 inci lengkuas, diketuk
1 kiub ayam (optional)
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
4 biji bawang kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia
3 biji buah keras, hiris
1 inci kunyit hidup

BAHAN TUMIS :-)
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang puith, hiris
2 pelepah daun kari, dilurut
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Spaghetti secukupnya, direbus hingga lembut dan toskan, gaul dengan sedikit minyak zaitun
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Bawang goreng
Tauhu, goreng dan hiris
Taugeh secukupnya (cm guna pucuk kacang)
Limau kasturi, belah 2
Hirisan cili merah secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan bahan kisar halus dan rempah kari, kacau rata hingga menjadi pes. Kupas kentang, belah 4 setiap 1, rendam. Tomato dibelah 6, ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan masak hingga harum, masukkan cili kisar dan sos cili, kacau rata dan masak hingga cili garing. Tambah pes rempah dan masak hingga terbit minyak, guna api kecik dan kacai selalu.
  3. Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya (hingga ayam tenggelam), kacau rata dan masukkan kentang. Masak hingga ayam empuk dan kentang lembut, kalau perlu tambah sedikit lagi air. Tambah kiub ayam, asam gelugor dan pati santan. Kacau perlahan dan biar mendidih.
  4. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api dan boleh dimakan bersama spaghetti tadi dan tabur hirisan daun sup, daun bawang, cili merah, tauhu, taugeh/pucuk kacang dan belahan limau kasturi. Hidangkan segera..

10 comments:

Delima Zamrud said...

Isk isk isk tak menahan kan N3 ari nie suker kan menggoda jiwa org adehhhhh tetiba lapo lak tgk gambar2 CMG nie haiissshhhh..

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Fuh! Terbaik la CMG! :)

mommynana said...

Terbaek!

Azie said...

Spaghetti makan dg apa pun, tetap sedap

Amin A. R said...

Kita buat dia kan....hehe

Diana said...

Boleh aje...
Nampak pun cam sodap..=)

deeTha H said...

salam pak cik,
apa kabar?
nampak sedap tu ya spaghetti dengan kari ayam :)

adzairdawati makdara said...

Assalammualaikum Che Mat.. Setiap kali perut saya berkeroncong di sinilah tujuan saya.. dpt tgk resepi resepi yang che mat sediakan kepada kami.. perghh hari ni ada spaghetti lah...

Arissa Adelia said...

Aduhai..sedap mata memandang..sedap lagi kalo bole makan..iye kan..:)best best!

hanamichi MichI said...

Ermmm...dapnye...nak kena buat jugak nanti..he3

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.