BEN ASHAARI

Thursday, March 21, 2013

PRATA TELUR TUNA MAGIK BANJIR...

rsz_prata_tuna_telur_banjir

Malam semua, cuaca sekarang bukan saja panas, tapi berbahang, asyik nak mandi saja, sampai jemu dah nengok bilik air. Petang tadi sambil buat2 bodo kat dapur, cm teringat ada beli satu tin 'tuna magik' tempoh hari. Satu masalah cm ni kan, kalau ada produk baru, sah2 aku rembat, saja lah nak test rasa macam mana, ok ke tak, sedap ke tak atau boleh kasi derhaka ke tak. Dah kata food blogger yea tak. Jadi cm fikir2 gak nak buat apa eks, kalau ikut pada tin tu cara dia gaul dengan nasi, jadi ala2 nasi goreng, tapi serius tak mencuit tekak cm langsung. Selemey dalam peti sejuk dan ada pulak roti prata, yesss, ok jomm kita on projek, prata telur tuna magik banjir. Tak susah buat dia, senang banget, yang penting kena berhati2 tu saja, jangan sebab pasal resipi sempoi macam ni, anda tercedera atau dapur anda terbakar. Cm kasi banjirkan roti prata tadi dengan kuah dhal dan paipkan sedikit sos cili, yang ni terpulang pada anda nak makan dengan apa sekali pun....Ok..jomm kita ON!!!...

rsz_tuna_magic

~: Sambal Tuna Magik Ayam Brand :~
BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping roti prata @ roti canai (kalau yang instant kasi masak dulu)
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 biji bawang besar, didadu
Sedikit hirisan cili hijau dan merah
2 pokok kucai, hiris halus
2 camca besar 'sambal tuna magik'
1 camca besar susu segar (kalau anda nak ganti dengan parutan keju pun ok)
Sos cili secukupnya
Kuah kari atau dhal pilihan anda

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Satukan telur, bawang besar yang didadu, hirisan cili merah/cili hijau kucai, sambal tuna magik dan susu segar. Kacau hingga rata (cm tak letak garam sebab sambal tuna tu dah ada garam).
  2. Panaskan sedikit minyak dalam non-stick pan saiz 8 inci. Tuang bancuhan telur, kecilkan api dan masak hingga permukaan telur nampak kental. Letak roti prata atasnya dan tekan sedikit. Biar hingga masak.
  3. Terbalikkan dan masak sekejap lagi. Angkat dan potong kiub besar2, susun dalam pinggan sesuai. Tuang kuah kari atau dhal, paipkan sos cili atasnya. Hidangkan segera....sedap dimakan panas.

5 comments:

mommynana said...

Awesome. Menu simple utk mkn pg ptg. ;)

Fizi Zaidi said...

bt mkn mlm pon sedap nie..

Hans said...

makan bila2 pun sodap

deno said...

emmm... menyelerakan!

Moonirah said...

abg mat..hrtu sy wat nasi goreng pakai tuna ni pn sedap.nnt nk try la resipi abg mat nie.