BEN ASHAARI

Friday, March 22, 2013

LAKSA ASAM MAGGI TUNA..

rsz_laksa_asam_maggi_tuna
Salam Jumaat yang mulia. hari ni cm bz sikit...errr tak berapa sikit lah, bz sedang2. Boleh macam tu. Jadi ni hari kasi masak maggi asam laksa yang sudah ku derhakakan, untuk cm lah, yang lain makan nasi dan lauk2 simple, campur dengan masak asam pedas semalam. Sebenarnya cm nak habiskan baki sambal tuna magik, jadi ku lebur dalam kuah maggi asam laksa, maka jadi lah sedap rasanya....gila nak kata tak sedap dah sendiri yang masak. Seperti cm selalu kata, sedap tak sedap ni ikut tekak masing2. Buat dia mudah dan cepat. Letak saja ulam2 apa yang ada, cm letal timun, taugeh, hirisan bawang besar, bunga kantan dan daun kesom, lepas tu campakkan fishcake....errr nampak aneh kan, gasak lah situ, janji nampak meriah dan ceria, ha ah ceria lah sangat walaupun hanya mi maggi. Ok tu saja bebelan cm di hari ini, resipi seperti berikut...dan sebelum tu, entri ini serius buat cm tersentuh semalam...huhu, kalau anda baca, baru anda tau...hmm al-fatihah....

BAHAN-BAHANNYA:-)
1 paket mi maggi asam laksa, asingkan perencahnya
2 1/2 camca besar 'sambal tuna magik"
1/2 biji bawang besar hiris
2 tangkai daun kesom
1/2 kuntum bunga kantan
1/2 kiub ikan bilis
1 biji limau kasturi, perah jusnya
3 cawan air atau secukup

BAHAN-BAHAN ULAM :-)
1/2 biji bawang besar, hiris halus
1/2 kuntum bunga kantan, hiris halus
7 helai daun kesom, hiris halus
Sedikit taugeh, buang ekor, cuci dan toskan
Hirisan halus timun

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan air dalam periuk, masukkan perencah asam laksa (yang disertakan sekali dalam paket mi maggi), bawang besar, sambal tuna magik dan kiub ikan bilis. Kacau dan biar mendidih. Tambah daun kesom dan bunga kantan. Masak sekejap.
  2. Masukkan mi maggi dan masak hingga mi lembut. Tambah jus limau kasturi (yang ni kalau tak nak rasa lebih masam, boleh abaikan). Kacau rata dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Tuang dalam mangkuk sesuai. Hias dengan bahan2 ulam dan hidangkan segera. Kalau anda suka boleh sertakan sekali dengan telur rebus dan sedikit cincangan nenas..


5 comments:

PinKy MoMMa said...

halamak dah lama tak makan maggie tapi tengok yang nak makannnnnnn..

adoi selera mak yong suka tergugat dgn gambar2..ok CM nak pegi speed mart cari maggie ekekeke

tenku butang said...

sapelea owner blog yg pandai masak ni..

done follow sini.. jom follow n singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Ummi said...

Mat, makan maggie jek ke....tp kelas maggie kooo...teliur akak....terasa2 kat tekak asam2 gitu...

adda syuhada said...

sedapnya...

marr said...

tEringin jugak.. tapi stok dah habis.. huhuhuh

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.