BEN ASHAARI

Sunday, February 17, 2013

MI SIPUT GORENG KICAP.

rsz_mi_siput_goreng_kicap
Salam semua, ni lah orang kata, kita hanya mampu merancang, Allah swt jua yang menentukan samada ia menjadi kenyataan atau sebaliknya. Asal2 cm plan nak buat spaghetti olio, tapi tah kenapa di saat2 akhir ia bertukar jadi lain. Spaghetti hilang timbul mi siput goreng kicap yang tak berapa nak hitam sangat. Kira versi kawen campur, ala2 keperangan. Baki yang cm goreng garing tu hari masih ada 4 keping, jadi boleh lah kasi goreng ala2 mi goreang. Kena kasi celur dulu sampai lembut, tapi jangan sampai kembang sangat, kasi lembut dan berpisah antara satu sama lain sudah memadai, kemudian tos. Rasa cm lah kan, mi siput ni lagi sedap dari mi kuning segar. Seakan2 bau mi maggi pun ada gak. Selain goreng garing, goreng macam mi, boleh juga dijadikan sebagai mi sup. Ikut style mana yang anda suka...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping mi siput
1 cekak kucai, kerat pendek
2 genggam taugeh, cuci dan toskan
1 genggam isi udang, cuci
2 camca besar sambal tumis
1 camca besar sos tiram
1 camca besar kicap pekat
2 camca besar kicap manis
1 biji telur, dipukul sedikit
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
Sos ikan jika perlu
Hirisan timun sebagai hiasan
Telur mata lembu, sebagai hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Celur mi siput hingga lembut. Toskan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan putih hingga harum, masukkan sambal tumis, sos tiram dan kacau rata. Tambah udang dan masak hingga udang berubah warna.
  2. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur dan biar mengeras sedikit. Kacau hancur dan gaul dengan bahan2 lain. Masukkan kicap manis dan kicap pekat. Tambah mi siput dan gaul rata. Masuk kucai dan taugeh. Gaul.
  3. Masak sekejap dan rasa, jika perlu baru renjiskan sos ikan secukup rasa. Boleh matikan api, hidangkan dengan hirisan timun dan telur mata lembu....

8 comments:

deno said...

mi siput? first time dgr! heeee^^

Kiran Yatmorejo said...

Terima kasih atas sharenya ya. Good share and good blog. Sangat bermanfaat banget. Ni ada ku kasih info tentang Menghilangkan Bau Mulut Silahkan mampir ke link http://manajemenemosi.blogspot.com/2013/01/Menghilangkan-bau-mulut.html.

Ct NoArizah Aris said...

Dari segi kesihatan me siput lebih baik dari me kuning...paham2 jelah bahan yg di gunakan dlm me kuning yg cantik menguning tu kan...

ina ku said...

cm, mee siput dengan mee sanggul sama je ke atau mee yg berlainan?

Mat Gebu said...

@ ina ku - cm rasa sama je, mi siput tu bulat leper2. Kadang benda sama, nama je lelain...

maz said...

Salam bertemu kembali cm...mksih ye sdi jenguk dpur kmaz yg baru bertuan tu..huhuu...memang lama snguh brtapa...kmaz xkenal la mee siput ni...yg mcmana ye...tpi npak sdppp skli mee greng tu...

gadisBunga™ said...

dapnyer telur mata...hehehe~

aida said...

assalam...wah..kelainan ni pakai mee siput...jom mat boring2 jengahla blog saya..tq..http://hanyasekadarhobi.blogspot.jp/