BEN ASHAARI

Monday, February 18, 2013

BUTTERMILK PANCAKE YANG LEMBUT SANGAT..

rsz_buttermilk_pancake

Salam semua, selamat petang yang mendung, berangin dan sekali sekala hujan. Penat sebenarnya, plan asal malas nak buat apa2, jadi kemas2 peti sejuk yang dah penuh macam stor barang2 purba kala. Sekali ternampak sekotak Buttermilk yang cm beli kat Tesco tempoh hari, nyaris2 lupa, hmmmm fikir juga nak buat apa eks, dan paling senang buat pancake. Selak2 buku nota yang cm salin resipi, dan terjumpa resipi buttermilk pancake. Boleh lah mencuba, lagi pun bukan susah mana, sukat2 bahan2, bancuh lebih kurang dan buat lah pancake atau lempeng omputeh. Sedap dimakan bersama madu...errrr..madu?..hehe, dan maple syrup, coklat sos dan kalau anda berani, apa kata makan sama kuah kari, sambal tumis atau cicah dalca..kita fusionkan. Lagi pun pancake yang ini rasa dia tak manis. Satu lagi, mesti ada yang tanya...Buttermilk tu menda pulak?....Buttermilk ialah....

rsz_buttermilk_pancake1

...susu yang didadihkan dengan bakteria lactic acid. Senang cerita seakan2 yogurt. Dan nama saja buttermilk tapi tidak mengandungi butter atau mentega dalamnya. Kalau susah nak dapat, anda boleh buat sendiri dengan mencampurkan susu segar atau susu rendah lemak dengan cuka makan, nisbahnya kurang lebih 1 cawan susu segar + 1 camca besar (15ml) cuka makan dan biar hingga mendadih. Untuk pancake ini cm telah buat 1/3 dari resipi asal. Dan anda akan dapat 9 - 10 keping pancake bersaiz sederhana, lagi pun pancake memang saiz dia comel2, bukan besar gebadak. Resipi amat2 mudah dan cm percaya anda pasti boleh membuatnya. Jomm kita lihat resipinya...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1/2 camca teh sodium bicarbonate*(*disatukan, gaul rata dan ayak)
1 camca besar gula halus
1/2 camca teh garam halus
1 cawan 'buttermilk' (atau 1 cawan susu segar + 1 camca besar cuka makan, biar hingga mendadih)
4 camca besar susu segar
2 camca besar mentega, cair dan sejukkan
1/2 camca teh esen vanilla
1 biji telur

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Dalam satu bekas, masukkan bahan yang diayak, gula halus dan garam halus. Kacau rata dan ketepikan. Dalam bekas lain satukan pula buttermilk, susu segar, telur, mentega cair dan esen vanilla. Kacau hingga semua sebati. Ketepikan.
  2. Panaskan non-stick pan saiz besar, lenser dengan sedikit minyak. Tuang bancuhan buttermilk tadi ke dalam bancuhan tepung, kacau rata dengan whisk hingga sebati. Cedok 1/4 cawan bancuhan  tadi dan tuang dalam non-stick pan, ratakan sedikit atau biar bancuhan merata sendiri.
  3. Tutup permukaan pan dengan tutup periuk sekejap (kalau dapat pan yang siap dengan penutup lagi bagus), guna api paling kecil. Bila pancake nampak pucat, terbalikkan dan masak hingga keperangan. Angkat dan buat kaedah sama untuk baki bancuhan. Hidangkan dengan buah2an segar. mentega dan madu, jika suka.

8 comments:

cikja said...

Salam cmg..hari ni bru jumpa mjlh rasa yg ada nmpk wajah cm w/pun agak blur pixnyer:-)huhu..tp qualty gmbr dlmmjlh mcm tk bp cun ekk..:-P

deno said...

ya allah... nape la sedap sgt nampak pencake tu... nanti nak cuba buat lah! :)

Kasih Damia said...

sedapnye..nmpk gebu
aritu sy da terai buat yg oldfashion pancake,mmg sedap..menjadi..tenkiu cm kongsi resepi ^_^

Kasih Damia said...

sedapnye..nmpk gebu
aritu sy da terai buat yg oldfashion pancake,mmg sedap..menjadi..tenkiu cm kongsi resepi ^_^

Kasih Damia said...

sedapnye..nmpk gebu
aritu sy da terai buat yg oldfashion pancake,mmg sedap..menjadi..tenkiu cm kongsi resepi ^_^

Siti Nadira said...

saya perasan cm...kalo masuk buttermilk mmg lembut n gebu kan??

Ayu said...

Assallammualaikum
Encik Mat, salam perkenalan, dah lama saya jadik silent reader, tapi resipi ari ni buat saya nak mengomen.. selama ni saya pakai tepung instant aje.. Hehe.. Lepas ni boleh cuba dengan resipi Cik Mat ni, terima kasih untuk resipinya :)

Red Cherry said...

nampak gebu pancake ni...saya pernah buat sekali menggunakan resepi lain tp tak menjadi spt ini...hmm nampaknya kena cuba lagi.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.