BEN ASHAARI

Monday, February 18, 2013

ASAM PEDAS IKAN SELAR KUNING DENGAN NENAS..

rsz_asam_pedas_ikan_cekik_leher
Asam pedas jee lah yang ku mampu sebagai entri malam ini. Bosan juga kalau entri asyik asam pedas, selang 1-2 hari, asam pedas lagi, esok lusa asam pedas lagi, tak pun kasi pusing dia punya nama, jadi asam tumis atau masak asam..Gitu lah entri blog DTS ini, hanya yang biasa saja. Tapi asam pedas ikan selar kuning sama nenas ni banyak kenangan, teringat masa cm kecil dulu2...ehh tak kecik sangat lah sebab dah boleh makan sendiri. Asam pedas ikan selar kuning dengan nenas menjadi feberet ku, terutama kuah dia, sampai satu ketika, cm nanges2 sebab kuah asam pedas habis, jadi bonda tuang air dalam asam pedas, cm punya suka lah bila nampak kuah banyak, tapi bila makan, terus komen kata tak sedap..tawar hebey...rupanya ku ditipu. Lepas dari itu, kalau masak asam pedas macam ni, kuah dia memang banyak, boleh itik berenang kata orang2 tua. Dan satu lagi rasa cm lah, asam pedas tu jadi sedap selain bonda yang masak, ia juga dimasak guna dapur kayu...yepp dapur kayu okeyy.....nostalgia sungguh...Tapi yang ni cm masak guna dapur gas laaahh...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 - 12 ekor ikan selar kuning @ ikan cekik leher
1/2 biji nenas madu, dihiris kasar
1 genggam daun kesom
3/4 camca besar pes asam jawa
1 kiub ikan bilis (optional)
1 1/2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
2 biji buah keras
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan toskan. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 3 1/2 cawan). Kacau dan bila mendidih, masukkan nenas dan kiub ikan bilis. Masak sekejap. Tambah ikan dan daun kesom, kacau perlahan, jika kurang kuah, tambah sedikit lagi air.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak dengan api sederhana hingga ikan masak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..

8 comments:

Yatie said...

hah3....klakorlah che mat ni..kira che mat tertipu dek kuah tawar hebeyyyy...mana tak tawarnya kan, tambah air je....skrng tidak lagi kan..masak sendiri, pandai2lah nak kuah banyak mana..hahhhhh hambek kawwww...he3...mmng sedap menu mcm ni..my febret...

Mat Gebu said...

@ Yatie - gitu lah kak, mak yah tak kuasa bising, asyik merungut je, dituangnya air dalam lauk asam pedas, hambek...haha..

deno said...

emmm... deno suka makan asam peda.. tapi deno suka yang dibuat cara terengganu :) unvle pernah makan asam pedas terengganu? sedap tau^^

ibundo said...

asam pedas hari2 pun takper mat

Cik Puan Rara said...

Ya Ampun.sedapnya nmpk.

aDisH.sHidA said...

padan muka cmg kena tipu hehehheh...eh kalau shida pun suka asam pedas kuah nya aje la..hirup sedap nya

aDisH.sHidA said...

padan muka cmg kena tipu hehehheh...eh kalau shida pun suka asam pedas kuah nya aje la..hirup sedap nya

Cik Anis said...

blogwalking and follow this nice blog. please come to my site too :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.