BEN ASHAARI

Sunday, January 27, 2013

YANG RINGAN-RINGAN SAJA...SUP AYAM DARA..

rsz_sup_ayam_dara
Salam semua, anda sehat?...Baru siap buat kerja rumah ni, maklumlah orang cerdik pandai, cuci baju pun jam 10.30 pagi tadi, kain baju orang lain dah nak kering, cm baru terhegeh2 nak menjemur...grrr, nasib baik cuaca baik hari ni. Tatau lah kenapa lemau pulak hujung minggu ni. Hari ni cm letak entri sup ayam dara, yang cm masak semalam. Pagi ni tak masak, mungkin petang baru masak. Orang tanya, cm, macam mana u tau ayam ni dara?.. Sebab masa beli ayam ni masih belum bertelur. Ayam kampung moden bukan yang jenis dulu, bertebaran cari makan kat  belakang dapur dan depan rumah, yang ni kurung dalam kandang punya. Masak pun cepat, tak perlu guna pressure cooker, senang kata sekejap saja dah empuk. Cm makan sama ketupat nona. Dan seperti biasa, bahan2 sampingan dia pun agak simple, ada taugeh, hirisan daun sup/daun bawang, bawang goreng dan tak lupa sambal kicap, yang ni kalau takde, kurang menendang sangat. Kalau nak makan sama mi pun boleh, tak kesahlah mi hoon ke, mi kuning, kue teow atau makaroni. Resipi seperti berikut, walaupun biasa, tapi yang ni ada sikit lain...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam kampung 'dara', potong ikut suka
4 biji kentang, kupas dan belah 4 setiap 1 dan rendam
1 pokok daun sup, kerat kasar
1 camca besar bawang goreng
1 bunjut sup tulang Adabi
1 kiub pati ayam (optional)
1/2 inci lengkuas, dititik
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum bunga cengkih*
3 biji buah pelaga*
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
4 biji buah keras, hiris
1 camca besar lada hitam biji

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Ketupat secukupnya atau mi kuning/mi hoon
Hirisan daun sup untuk hiasan
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan
Taugeh secukupnya, dibuang ekor, cuci dan toskan
Sambal kicap

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dicuci bersih dan toskan. Masukkan ayam tadi ke dalam periuk bersama2 bahan kisar halus, bahan bertanda (*), air secukupnya (hingga ayam tenggelam) dan sup bunjut. Kacau rata dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan kiub ayam (jika guna), daun sup yang dikerat kasar dan 1 camca besar bawang goreng. kacau rata dan masak hingga ayam 1/2 empuk. Masukkan kentang (toskan), dan biar hingga ketang empuk. Tambah garam secukup rasa dan jika suka lebih hangat, boleh tambah sedikit lagi lada hitam yang ditumbuk halus. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Masukkan ketupat atau mi pilihan anda ke dalam mangkuk sesuai. Tuang sup ayam bersama isinya. Tabur taugeh, hirisan daun sup/daun bawang, bawang goreng dan akhir sekali sedikit sambal kicap. Boleh hidangkan. Sedap dimakan panas...

8 comments:

hana said...

salam mat... terer la ko mat tau ayam tuh masih dara.. wakakakakakakaaa

Ct NoArizah Aris said...

Ermmm...cedapnyaaa... dlm petiais tu ada lagi ketupat segera nampaknya ada le ayam yg jadi korban kejap lagi ni.

Ct NoArizah Aris said...
This comment has been removed by the author.
rinduan citarasa said...

Cuaca mmg sesuai ambik sopp

Cikgu Jaja™ said...

jaja dh buat sup nie tadi..ikut resepi chef gebu ^__~

ina ku said...

hari ni cuaca elok betol, panas terik. jemur baju lewat pun sempat kering, hehe.

sup dengan sambal kicap always my favourite :)

musa nora said...

suka sgt sup ayam

gadisBunga™ said...

saya belasah je! dara ke, pencen ke, tua ke - suma saya bedal! hahaha!!

ayam laaa. :p