BEN ASHAARI

Saturday, December 29, 2012

KEK NANGKA MADU....ERRRR 'MADU'?....

rsz_kek_nangka
Salam semua, mood baru nak mari, tadi mat menerima tetamu, geng2 kolektor PML (pinggan mangkuk lama). Anda pun tau kan, mat bukan ada hubungan sulit dengan blogger masak dan personal saja, tapi dengan blogger PML pun mat buat skandal gak...anda ada berani?... Ok entri pertama ni hari, nak share dengan anda kek yang mat buat semalam, kek nangka madu, resipi kalau tak silap mat dapat dari satu majalah, errrrr...alah tak berapa nak pasti majalah mana, kalau tak silap mat, majalah Kelurga. Kebetulan jiran belakang rumah bagi nangka madu...errr yea kot nangka madu sebab manis dan wangi. Jadi terus mat teringat satu resipi yang mat pernah salin. Terus lah "ON" projek.....lagi pun gian dah nak baking2 nih...

rsz_kek_nangka1
Mat buat 1/2 dari resipi asal, tapi ada sedikit yang mat ubah, terutama sukatan gula dia mat kurangkan. Satu lagi mat guna tepung berserbuk penaik  sebagai ganti tepung gandum biasa. Tau tak, gula negara kita lebih manis berbanding gula di negara barat, ini betul, sebab Che Puan Muna yang bagi tau mat, masa beliau datang Sedenak awal tahun dulu. Tu pasal kalau kita tengok resipi2 dari buku masakan omputeh, sukatan gula mereka agak 'ganas' dan kalau kita buat ikut sukatan sama, sah2 leerrr manis gilerrrrr jadinya. Oleh itu pandai2 lah anda kurangkan sukatannya. Ok kita lihat resipi mudah ini...Jommm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
125 gram mentega
120 gram gula kastor
1 biji telur gred A
125 gram tepung berserbuk penaik (self raising flour)
1/4 camca teh esen nangka @ esen vanilla
125 ml susu segar
3 - 4 ulas nangka madu, ambik isinya dan hiris kasar (asingkan sedikit untuk hiasan)
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser acuan loaf bersaiz 6inci x 3inci x 2.5inci dengan mentega, alas dasarnya dengan kertas dan lenser kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula kastor hingga putih dan gula larut. Masukkan telur dan putar hingga kembang. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar hingga habis, putar rata.
  3. Masukkan esen vanilla @ esen nangka dan nangka hiris, gaul rata, tuang dalam tin tadi dan tabur atasnya dengan hirisan nangka yang diasingkan sebagai hiasan. Bakar 50 - 55 minit atau hingga kek masak. Biar sejuk sekejap dan boleh keluarkan dari tin. Sejukkan sepenuhnya atas redai. Boleh hidangkan.
CATATAN MAT GEBU :- Kalau anda nak potongan yang lawa, lepas kek sejuk, anda boleh bungkus kek tadi dan simpan dalam peti sejuk untuk 2 - 3 jam, kemudian anda potong dengan pisau tajam, insha Allah anda akan dapat potongan kek yang elok....Selamat mencuba!!..

6 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Salam hari minggu, Cik Mat... errr.. kenapa tersedak (ke sendawa???) banyak kali bila sebut perkataan madu tu, Cik Mat (??).. kan madu itu manis jadi minum air masak banyak2 ya.. hehe..

Kek ada lagi tak????

Kak Sari baru tahu yg gula di negara lain kurang manis berbanding di Malaysia.

akuanakpahang said...

Salam CMG, alahai kita x pernah makan lagi :( Jom Singgah, Citra Nukilan Sekadar Perkongsian" AKU ANAK PAHANG "

marr said...

Nangka pun boleh buat kek ye... :)

Steffany Daph said...

kreatif :D nangka pun leh wat jadi kek ? ada madu lagi..manis tak rasa nya ?

noie said...

adoiiee terus jadik lapooo!!

IdaShazana said...

madu pun madu la... janji sedap

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.