SOTONG GORENG SOS HOISIN...

rsz_sotong_hoisin
Assalammualaikum, salam Selasa semua. Hari ni lewat sikit mat bersiaran. Pagi ada kerja2 yang perlu dibereskan. Anda masak apa hari ni? Atau makan apa?..Hari ni mat masak benda2 mudah. Menu yang anda lihat tu mat buatkan untuk Bak. Nak juga makan, tapi takut gatal, jadi cuit2 sikit kuah dia dan rasa...hmm sedap, huhu, takpelah dulu pun dah puas makan sotong. Sebabkan sotong mat guna ni saiz kecil, jadi tak perlu dikerat, cuma perlu dibersihkan dan dibuang dakwatnya, kecuali kalau anda nak masak sotong masak hitam. Sos Hoisin antara bahan penting mat gunakan, tu sebab nama resipi pun sotong goreng sos hoisin. Tak perlu dimasak lama sangat, sekejap sudah memadai. Amat sesuai untuk mereka2 yang bekerja dan ingin memasak resipi yang ringkas. Tapi pastikan sotong anda telah cuci terlebih dahulu, toskan dan simpan dalam peti sejuk, ini untuk memudahkan anda memasak dengan lebih cepat..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram sotong bersaiz kecil, cuci bersih dan toskan
1 biji bawang besar, hiris berangkai
2 ulas bawang putih, hiris halus
1/2 inci halia, hiris halus
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1 camca besar sos tiram
1 camca besar sos hoisin (mat guna jenama LIFE)
Garam, jika perlu
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang putih dan halia hingga harum dan betukar garing seperti bawang goreng, kemudian masukkan sotong dan gaul rata hingga sotong mengecut, Tambah sos hoisin dan sos tiram, kacau rata dan masak sekejap.
  2. Masukkan hirisan bawang besar, cili merah dan cili hijau. Kacau rata dan masak hingga bawang layu. Rasa dulu dan jika kurang masin, tambah sedikit garam. Masak sekejap, boleh matikan api dan hidangka bersama nasi hangat dan lauk2 lain..

Post a Comment

3 Comments

  1. sos hoisin tu rasa dia mcm mana ye? hehehe kena pi cari sebotol dan try ni..

    ReplyDelete
  2. Sotong oh sotong ko masak apa pun ceq tetap suka sotong.

    ReplyDelete
  3. sy ingin bertanya.. mana sy nak dapatkan sos hoisin tu.. puas sy cari tp x jumpa..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.