BEN ASHAARI

Wednesday, October 31, 2012

SAMBAL IKAN PARI DENGAN NENAS..

rsz_sambal_tumis_ikan_pari_bernenas
Salam semua, sebenarnya takde apa sangat nak tulis ni hari, mat masak pun yang biasa2 saja. Tapi hari ni agak bersejarah juga...kenapa?..yang tu nanti mat tulis dalam entri lain. Pernah makan sambal ikan pari yang dicampur dengan nenas? Mat masak siang tadi untuk digandingkan dengan kari ikan, ayam goreng kunyit dan tumis sawi putih dengan udang. Yang lain2 tu mat rasa tak perlu dibuat entri, sebab dah biasa sangat. Untuk resipi sambal tumis ini mat guna kurang lebih 350 gram ikan pari yang mat potong kiub. Mat campurkan juga dengan 1 tin nenas, kalau anda nak guna nenas segar juga boleh, tapi mat takde, jadi ku guna nenas dalam tin, sedap juga. Kalau anda nak guna ikan pari masin juga boleh, tapi kena rendam dulu kasi rasa masin dia kurang, dan goreng lembap2. Boleh dimasak sambal seperti gambar di atas. Ok kita lihat resipi pulak....

BAHAN-BAHANNYA :-)
350 gram ikan pari, dipotong kiub besar2, cuci dan toskan
1 tin nenas berkaleng (yang dipotong kiub), toskan
1 biji bawang besar, hiris kasar
2 senduk nasi penuh cili kisar
3/4 camca besar pes asam jawa (mat guna Adabi)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3 biji buah keras, hiris halus
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Gaul ikan pari tadi dengan sedikit serbuk kunyit dan garam, kemudian goreng hingga masak, tak perlu sampai garing. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Guna api sederhana dan kacau selalu.
  3. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tambah ikan pari tadi. Perasakan dengan garam secukup rasa dan gula. Tambah hirisan bawang besar dan nenas, gaul rata dan masak hingga bawang lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..


1 comment:

ct cheery said...

wow!!menarik..sedapnyer..hehe tq for sharing

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.