BEN ASHAARI

Saturday, October 27, 2012

LONTONG AIDIL ADHA...

rsz_lontong_aidil_adha
Selamat hari raya Aidil Adha, errr....dah 2 hari raya punn.. macam mana semua ok?... Mat ok ok saja, entri pertama hari ni, nak masukkan lontong aidil adha, ia cuma masakkan biasa cuma dibuat dihari raya aidil adha, dan guna ketupat daun kelapa, dimakan bersama telur rebus, sambal tumis sotong dan serunding ayam (beli punya). Perasan tak kalau ada perhatikan, ada pelbagai versi masak lodeh untuk dimakan bersama ketupat dan sebagainya. Ada yang ditumis, ditambah sedikit cili kisar, ada yang dicampur dengan udang hidup dan ada yang dimasak seperti masak lemak biasa. Kalau lodeh versi mat, dah tentu yang mudah2 saja. Udang kering sebagai perencah, serai dan lengkuas titik sebagai penambah aroma, santan pula perlu diasingkan pekat dan cair. Soo hoon tak perlu direndam, cukup sekadar melalukannya dibawah air paip sebelum dimasukkan ke dalam masak lodeh. Ini akan memekatkan kuah secara tidak langsung. Satu lagi sayur anda boleh tambah ikut pilihan anda, nak letak kentang, bunga kobis, putih jagung dan sebagainya. Mat punya agak ringkas sahaja... Ok resipi mudah seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 biji kobis bulat bersaiz sederhana, hiris tapi jangan halus sangat, cuci dan toskan
10 tangkai kacang panjang, kerat pendek
1 biji terung biru, didadu besar
1 batang lobak merah, dipotong jejari
2 keping tauhu, didadu besar
2 keping tempe, didadu (tak letak, takde stok)
1/2 biji sengkuang bersaiz sederhana, dipotong jejari
70 gram fucuk, kerat pendek dan rendam hingga lembut
1 genggam udang kering, rendam sekejap, tos dan tumbuk kasar
1 biji bawang besar, hiris halus
4 ulas bawang putih, diketuk
1 cekak soo hoon, potong pendek
2 batang serai, dititik
1/2 inci lengkuas, dititik
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
1500 ml santan cair
500 ml pati santan
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Ketupat nasi secukupnya
Telur rebus, dibelah dua
Sambal tumis pilihan anda (samada nak sambal ikan bilis, sotong atau udang)
Serunding kelapa (mat guna serunding ayam, beli punya)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan santan cair ke dalam periuk bersama hirisan bawang besar, bawang putih, serai dan lengkuas yang dititik, udang kering tumbuk dan sedikit garam. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masukkan sengkuang, lobak merah, fucuk (toskan) dan masak hingga lembut sedikit.
  2. Tambah tempe, kacang panjang dan kobis. Kacau rata dan jika kurang kuah boleh tambah sedikit air. Masukkan serbuk kunyit dan juga terung. Tuang pati santan. Kacau rata dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
  3. Bila mendidih, masukkan soo hoon (lalukan soo hoon bawah air paip). Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga soo hoon kembang. Rasa dan jika ok boleh matikan api. 
  4. UNTUK LONTONG AIDIL ADHA :- Isikan secukupnya ketupat dalam mangkuk, tuang kuah lodeh bersama isi2nya, letak telur rebus, sambal tumis dan serunding. Hidangkan segera.

2 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Cik Mat. Salam Aidiladha dari Kak Sari. Kak Sari pun sama macam Cik Mat, selalu kalau.msk lodeh tu cara yg ringkas je sbb nt kita nak mkn dia brsama rendang, smbl kacang, smbl tumis. jadi taklah berat sgt msk lodeh tu, janji kuah mesti pekat. Cara yg sama, asingkan sntn cair dan pati santan.

Sari Yusa Ibrahim said...

tambah sikit lagi, hihi

tapi yg mahalnya lontong Cik Mat ni guna ketupat nasi, mantap!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.