BEN ASHAARI

Sunday, October 28, 2012

LEMAK PUTIH UMBUT KELAPA..

rsz_gulai_umbut_kelapa
Salam Ahad semua, dah siap masak?.. Hari ni mat masak satu menu kampung yang begitu authentic, pernah makan umbut kelapa?. Kebiasaannya di kampung2 kalau ada pokok kelapa yang ditebang, maka umbutnya menjadi pilihan untuk dimasak lemak putih macam mat masak tu. Selain masak lemak, boleh juga dibuat acar dan kerabu. Umbut kelapa yang ni datang dari pokok depan rumah kami...errr rumah sebelah sebenarnya, kalau rumah yang mat duduk sekarang ni, depan dia takde pokok kelapa, kelapa sawit adalah di seberang jalan sana. Umbut kelapa hanya diambil bahagian lembut sahaja, rasanya manis dan tidak perlu dicelur bila dimasak. Kalau anda nak masak lemak pedas juga boleh, dicampur udang dan sebagainya. Tapi pada mat masak lemak putih lagi kena, tambah sedikit lada hitam. Daun kunyit dan serai sebagai perasa tambahan dan aroma. Sambal belacan, ikan goreng atau ikan masin wajib ada..Jommm resipi....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1.2 kg umbut kelapa yang telah di hiris nipis, cuci dan toskan
2 batang serai, dititik
1 helai daun kunyit, disiat
2 kuntum bunga kunyit (optional), belah 2 setiap 1 dan rendam
1 liter santan cair
400 ml pati santan
1 camca besar penuh udang kering, rendam sekejap, tos dan tumbuk kasar
Air jika perlu
1/2 camca teh lada hitam, tumbuk halus
1 biji bawang besar, hiris halus
4 ulas bawang putih, diketuk
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan umbut kelapa ke dalam periuk, tambah hirisan bawang besar, bawang putih, udang kering tumbuk, serai dan santan cair. Masak atas api hingga mendidih. Jika kurang kuah boleh tambah sedikit air.
  2. Masukkan pati santan, daun dan bunga kunyit. Kacau dan biar mendidih perlahan dengan api sederhana. Masukkan garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap hingga umbut lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ikan masin/ikan goreng.


1 comment:

maszull said...

assalamualaikumm cik mat..memang sedap umbut kelapa masak lemak putih ni dimakan bersama sambal belacan n ikan goreng atau ikan masin mmg sedap...terliur jer tengok gambar tu nyummmy...:)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.